Hej hopp allihopa!

Sista reseinlägget...! Kan inte förstå det.. Jag har rest jorden runt... i ett ÅR! Detta blir sista inlägget om ett specifikt resmål men kommer att följas av ett avslutande inlägg för bloggen och resan, mer allmänt.

 

Såååå... Som avslutning på resan bestämde jag mig för att hålla i traditionen ”Höstweekend med Kaos”. Jag anordnar normalt varje höst/vinter (sedan...2009?) någon resa med vänner. Antingen en weekend till en storstad, eller en lite längre solsemester. Gemensamt för resorna är att jag ordnar allt, lägger förslag på schema med aktiviteter och att vi jag gärna utforskar lite mindre kända platser eller helt enkelt platser som intresserar mig. :D Detta år gick höstresan till Kiev, Ukraina. Det blev ett härligt gäng som åkte, hela nio personer! Vi kom från olika länder, Schweiz, Sverige, Tyskland, Polen.  

 

Första intrycket när vi gick runt i staden var att centrum var riktigt fint så vi passade på att fota lite när vi gick förbi till och från andra aktiviteter.

 

 
 

Redan vid bokning fick jag bekräftat att Ukraina överlag är ett billigt land. Flera av aktiviteterna vi bokade, liksom boende och mat låg långt under Svenska priser. Vi bodde i två lägenheter med sovrum vilket är mitt favoritsätt att bo när jag reser med flera vänner. Man kan chilla hemma, spela brädspel på kvällarna och dricka vin hihi. Turista om dagarna, bara ta det lugnt på kvällarna – toppen kombo!

Som vanligt hade jag ett späckat schema. Första dagen blev vi upphämtade med en privat minivan med guide som tog oss runt flera av Kievs huvudattraktioner. Men... Egentligen.. Innan vi kommer till specifika turistmål vill jag nog berätta lite om Kiev i allmänhet.

Kiev är alltså Ukrainas huvudstad, ligger vid floden Dnepr och har ca 3miljoner invånare. Kiev är intressant för fler än bara ukrainer (heter det så?) - även andra nationaliteter söker sig hit då de har flera högskolor och högteknologiska industrier. Det är lätt att tänka att Kiev skulle vara slitet efter sovjettiden men jag tycker de har hämtat sig bra. De har visserligen några områden som känns typiskt sovjetiska

 

 

men även många mer moderna områden. Kollektivtrafiken går enligt tidtabell (även om den var lite svår att förstå.... haha) och de har både bra busstrafik och tunnelbanesystem samt att uber (privatpersoner som kör taxi) fungerar bra i staden! Nu har de jobbat mycket med turismen och det finns många olika turistinformationer, turer, aktiviteter, souvenirer, ”gratis”-vandringsturer där man bara betalar dricks samt allt fler hemsidor på engelska för turistinformation.

Mitt i city finns ”självständighetstorget” som är ett populärt turistmål där man kan se att de jobbat med turismen då det till och med finns en skylt att fota sig vid som säger ”I love Kiev” och som de äkta turister vi är så passade vi såklart på att ta foto där! Torget var från början sumpmark och gyttja men när staden Kiev började byggas så blev det allt viktigare i och med sin, redan från början, geografiskt centrala plats. Idag finns här moderna statyer och det är en samlingsplats för både turister, turer och lokalbor. Ett av konstverken som finns på torget är Beherynjakolonnen som ersatte den tidigare statyn av Lenin.  

 

 

Ukraina var en del av sovjetunionen fram till 1991 då det sovjetiska riket föll och splittrades och Ukraina har sedan augusti 1991 varit självständigt.

Så, det var lite kort allmänt om Kiev och Ukraina. Vi lärde oss egentligen massor om historia och kultur, men jag ska erkänna att jag är inte så galet intresserad av historia... det var inte precis mitt favoritämne i skolan. För mig är det mer itnressant att bara lära mig lite allmänt kort om historian – men sedan fokusera mer på att se vilka otroliga skillnader som skett sedan dess och vart landet/staden är på väg framöver!

Så, som sagt.. Vi blev upphämtade i en minivan med privatguide som under ett par timmar tog oss runt till flera intressanta historiska platser och turistattraktioner.  

Ett av ställena vi besökte var Golden Gate. Detta var entrén till staden Kiev på 1000-talet och användes främst av kungligheter. Vi hade lite svårt att se kopplingen golden... och tyckte inte ritkigt det såg ut som en entré men med tiderna har ju omgivningarna förändrats! Klart vi tar foton vid en så viktig plats!  

 
 

Minivanen tog oss vidare till ”Park of eternal glory” som är en minnespark över de stupade i andra världskriget. Mitt i parken finns en obelisk från 1957 och folk kommer till denna plats för att hedra de stupade soldaterna samt andra som miste livet i det hemska kriget.

 

 
Nedanför obelisken brinner the "eternal flame", en eld som brunnit hela vägen från ett av slagfälten tills den placerades här på monumentet
 
 
Här fanns även en jättefin utkiksplats
 

Vi åkte vidare till St Volodymyr's katedral som var en vacker katedral... om än väldigt gul haha Det är en katedral för den ukrainska ortodoxa kyrkan.  

 

En plats som vi fick se från flera vinklar var Petjerskaklostret som är ett ortodoxt kloster. Detta kallas även grottklostret (mer om detta längre ner). Klostret har en magnifik arkitektur och placeringen uppe på en höjd gör att det är en del av Kievs stadssilhuett.

 
 

Klostret i sig grundades 1051 och är idag ett UNESCO världsarv tillsammans med Sankta Sofia Katedralen som vi också såg i förbifarten.

 
 

 Vi gick in i Petjerskaklostret och såg folk be vilket var väldigt fint... både för att inredningen var intressant men också för att jag tycker det är så fint att se den passionen som ibland kan finnas i tro. Jag tror inte själv på gud eller ens hör till någon religion men jag tycker att religion kan vara vackert och den styrkan folk får från sin tro är emellanåt både rörande och gripande.  

 

Vi besökte även den vackra St Andreaskyrkan. Visserligen var flera av platserna vi besökte vackra både vad gäller arkitektur och färger men det vackraste var att få uppleva detta med mina vänner!  

 
 

Vi fick även se ett ballt universitet, helt rött!  

 

En mysfaktor jag kände i Kiev var att jag på fler ställen kände det som att besökte min gamla farmor i Polen. Spetsgardiner, plottrig inredning och söta koppar..

 

 

Vi passade på att äta på flera restauranger som har fokuserat på att behålla det genuina ukrainska både i recepten, servicen och inredningen.  

 

En dag tog vi denna känsla steget längre när jag och två vänner bokade en matlagningskurs hemma hos en lokalbo. Definitivt känslan av att besöka gamla farmor i Polen! Trapphuset luktade likdant, inredningen var densamma och genuiniteten och värmen hos familjen vi besökte var precis som i Polen

 

På denna matlagningskurs fick vi lära oss att laga Borsch (lite osäker på hur det stavas på ukrainska, på polska säger vi ”barszcz”). En rödbetssoppa som i det ukrainska köket har mer grönsaker än i det polska köket, vilket även resulterar i lite annan färg.

 

Efter soppan lagade vi min favoriträtt – pierogi! Det är det östeuropeiska kökets motsvarighet till asiatiska ”dumplings”, eller italienarnas ”ravioli”. För att göra pierogi behövs lite skills inte bara för att göra krämerna de ska innehålla och degen man stoppar det i men framför allt för att hitta rätt mängd innehåll och lyckas klibba ihop kanterna på ett sånt sätt att de inte öppnar sig vid kokning.  

 

Överlag var denna eftermiddag supermysig och jag förstod många av orden den söta tanten sa åt oss i köket. Ukrainska och polska är inte så himla olika!  Vi avslutade med att njuta av det vi lagat

 
 

I en av parkerna i Kiev fanns, som på så många andra platser på jorden, en bro där älskande par kan hänga ett hänglås för att ”låsa fast” sin eviga kärlek och kasta nyckeln ut över bron.

 

 

Har ni hört historien om bron som kollapsade under vikten av alla hänglås? Jag tror det var någonstans i södra Europa...? Det har de förebyggt här genom att de rensar bron från hänglås en gång om året. Detta är även ett bra sätt att få folk att komma tillbaka till staden och hänga ett nytt lås hehe.

 

I närheten av bron med alla hänglås finns en park med en padda i. Denna padda symboliserar rikedom och ekonomisk trygghet. Det sägs att man ska klappa näsan som finns skulpterad i paddans mun, varpå man ska kasta ner ett mynt i öppningen på skulpturen. Historien säger att inne i paddan finns en liten hink som blir full efter ett större gäng mynt och då tippar den och någon av de som kastat i myntet får ”jackpot” i sitt ekonomiska liv. Tro vad man vill om legender och historier men paddan var iaf rolig att klättra på!  

 
 

Ukraina var ett av länderna att anordna europamästerskapen i fotboll 2012, vilket de var väldigt stolta över. Än idag (5 år senare!) finns minnen från mästerskapen i staden.  

 

 

En dag åkte vi djupt ner i berggrunden och besökte den djupaste tunnelbanestationen i världen! Arsenalna är 105m under marken och denna station öppnade redan 1960.

 

 

 

Denna dag fortsatte i underjordens anda när vi gick ner i grottor och tunnlar under grottklostret som jag nämnde högre upp. Klostret i sig är byggt på en höjd och under byggnaderna finns ett helt nätverk av grottor och tunnlar som används för bön. När vi kom till entrén fick vi varsitt litet tunt stackars vaxljus. Vi tjejer fick traditionella kläder att ta på oss för bön; man var tvungen att ha något som täckte håret samt en lång kjol. I detta fall spelade det ingen roll om vi hade jenas (som täckte knäna) eller shorts, alla kvinnor fick ta på sig kjolen över sina vanliga kläder.

 

Detta lilla stackars ljus vi fått tändes på vägen in och vi blev ombedda att rannsaka oss själva om vi VERKLIGEN inte är klaustrofobiska innan vi gick in i tunnelsystemet. Tack och lov har jag inte många rädslor här i livet, inte heller trånga utrymmen med väldigt lite syre.

 

 

Vi gick in i tunnlanrna med var sitt ljus framför oss. Här fick man vara försiktig för att inte andas endast röken från ljuset framför sig, inte råka ta ett extra steg om den framför stannade så man inte råkar bränna den personen i nacken samt inte kräva för mkt frisk andningsluft då det var trångt i tunnlarna och alla hade var sitt litet ljus som åt syre.

 

Ner i tunnlarna går folk för att be. Det finns en kortare väg för turister att gå för att se hur allt ser ut och en längre för de som faktiskt är där för att be på riktigt. Vi hade dock en awesome guide som tog med oss till den del dit lokalborna går för att be med premissen att om någon vakt frågar så är vi där för att be... inte turister såklart!

Nere i grottgångarna fanns gravar och riktiga mumifierade människor. Kika på denna läskiga hand...

 

 
 

 

En av de guidade turerna tog oss till en park där vi kunde se ”vänskapsbågen”. Denna byggdes 1982 för att fira att Kiev fyllde 1500år. Inför eurovision som ägde rum i Ukraina 2017 så målades bågen i regnbågsfärger för att hylla mångfald men är nu återställd till sin vanliga gråa färg.

 

 

Helgen i Kiev var härlig!! Jag njöt verkligen av varje stund! Vi hade roligt, fick höra intressant historia, uppleva roliga stunder tillsammans, äta god mat och mycket mer! Att avsluta jorden-runt-resan med vänner på det här sättet var helt underbart!

 

 

 

I nästa inlägg får ni en liten sammanfattning på allt med lite lösa tankar och avslutande reflektioner. Det blir det sista inlägget för denna reseblogg. TACK att ni följt min resa!

 Många glada kramar 

Kaos

 
 

Kommentera

Publiceras ej