Hejsan! 
Jag har gjort ett par korta, händelserika stopp i rad nu, vilket gör att jag ligger lite efter i bloggen. Jag skriver och delar mina upplevelser med er så fort jag kan. Jag förstår att det kan bli lite förvirrande när en aktuell status på facebook visar att jag är i egypten medan ni ännu inte fått läsa inlägg om Taiwan eller Dubai. Jag kämpar på att skriva och inom nån vecka borde jag vara ikapp då jag har ett ltie luftigare schema framöver (tror jag....).
 

Taipei, Taiwan

Så härlig vecka i Taipei! Jag var inte säker på om Taiwan skulle vara något för mig men det visade sig att jag trivdes riktigt bra redan från första dagen!

Jag mitt i alla bokningar och allt glömde jag helt bort att jag faktiskt kunde bo gratis hos en bekant som fick sova på min soffa i Stockholm. Men jag bokade istället ett rätt mysigt hostel som kändes riktigt asiatiskt. Varje ”rum” var som ett bås med soffa och bord – inget annat. Det var inte en bäddsoffa och den är lika hård som den ser ut. ”Rummen” hade väggar och dörr, men inget eget tak utan i den bemärkelsen var de lika bås då det var luft mellan väggarna och det gemensamma taket för hela stora rummet med många bås i. Vet inte om jag förklarat så ni förstår men det var iaf trevligt med eget rum xD

 

 

Taiwan är officiellt en del av Kina men många tror att det bara är en tidsfråga innan de blir självständiga. De första personerna i landet var taiwanesiska aborginer som flyttade till ön på 1600-talet. Från 1960 har Taiwan haft väldigt snabb ekonomisk tillväxt och är nu nummer 22 av ”rikaste länder i världen enligt GPB”.

 En sak som slog mig tidigt och sedan igen och igen och igen är att Taiwan uppfyller många av mina föreställningar om gullighet. De pratar glatt och hurtigt, det är hello kitty klistermärken i badrummen – allt är så sött och gulligt!

 

 

 De har till och med söta plastdockor/statyer på gatan.

 

 

TILL OCH MED tunnelbanekortet (motsvarande vårat access-kort) har pastellfärger och gullegull hahaha

 

 

 I vanlig ordning tog jag turistbuss första dagen för att få lite koll på staden. Vi åkte runt och fick se många intressanta delar av Taipei.

 

 
 

En annan kul sak med Taiwan är att de har flera affärer som bara är till för att sälja paraplyer (som de använder mot sol eller regn beroende på behov).

 

  

En dag träffade jag en trevlig medicinstudent från filippinerna så vi tog och besökte ett museum i norra Taipei tillsammans. Det var några föremål som specifikt fångade mitt intresse.

 Det första var en ”skål” i brons med inskriptioner. Inskriptionerna består av 500 kinesiska tecken, indelade i 32 rader. Föremålet kopplas samman med Qing dynastin (1843) och är det bronsföremål med flest inskriptioner i världen. Första fem paragraferna börjar med ”kungen meddelar att..” eller avslutas med ”..meddelar kungen”. Många av de andra paragraferna börjar med ”du skall icke” eller ”du får icke”. I informationen kring bronsskålen finns inte information till varför den tillverkades eller vad man tror meningen med den var, men texten speglar en kaotisk situation där man tror kungen ber om hjälp från hertigen av Mao.

 

 

 Nästa föremål jag vill dela med er är en våtkål i jade. Den tillverkades under Qingdynastin (1644-1911). Det vita och det gröna i samspel symboliserar världens renhet medan det hastiga skapandet i att kopiera ett föremål, med dess skavanker, symboliserar fertilitet. Man tror att denna vitkål i jade var Jinfeis hemgift. Jinfei var kjejsarens älskarinna och vitkålen med ovan nämnda symbolik representerar de två mest åtråvärda egenskaperna hos en konkubin – renhet (oskuld) och feritlitet.

 

 

 

Lite allmänt om jade. Det som vi gement tal kallar ”jade” eller ”jadesten” kan egentligen härstamma från olika mineraler. Två av dessa är nefrit och jadeit. Nefit är högt i ferritin (järn) medan jadeit i sin tur har höga halter av krom. De båda mineralerna kommer från olika mineralfamiljer men blandas ofta ihop då de båda kan skapa vackra gröna nyanser. Nefritens gröna färg påminner mer om ”gräs” medan jadeitens gröna färg påminner mer om smaragdgrön. Jade är dock ofta inte grön utan just andra färger, rödaktig, gul eller rentav vit, som i det imponerande föremålet på bilden nedan.

 

 
Det finns även svart jade i Taiwan
 

I gamla Kina fanns sex dynastiperioder. I de första dynastierna såg man jade som ett magiskt material. Människan sades födas med ”dygd”, ett neutralt och inte moralbundet koncept, en renhet/oskuld. Folket trodde att den störste guden ”Tian” sände magiska varelser till jorden för att skänka liv över stammarna. Jadet hade här flera användningsområden. Ett var att sammanlänka kraften mellan människan och dessa magiska varelser, möjliggöra kommunikation mellan dem samt att befästa den medfödda renligheten. När Zhoudynastin tog över var dessa gamla traditioner borta och konfusianerna kom med egna meningar för jadet nämligen att det symboliserade bland annat mod, vishet och integritet. I Kina än idag har jade fortfarande en speciell mystik över sig.

 

 

Jadekonstverket ovan var typiskt för begravningar. Hongshanfolket bad till fåglarna som deras gudar. Den avlidne begravdes med detta jadeföremål och man trodde att de böjda formerna fångade molnen och ledde vägen för fåglarna från molnen att guida den avlidne till en plats av evigt liv.

 Här är några andra föremål jag såg på museet som jag inte orkade läsa så mycket om men ändå vill dela med er

 
 

 

En annan dag gick jag till ”Taiwan National Museum”. Jag förstod verkligen inte poängen med detta museum. De visade inget om Tawias historia eller kultur. Som tur var kostade inträdet typ 5kr så det kändes inte som en speciellt stor förlust. Den enda utställningen som var intressant behandlade stenar. Det finns olika bergarter/stenar i Tawian och en konstnär ställde på museet ut sina ”tavlor”. Dessa verk består av inramade tvärsnitt av stenar, varken med eller mindre. De ser ut som vackra abstrakta landskap och jag blev riktigt imponerad av denna konstform.

 
 

Inte kan man besöka Taiwan utan att besöka minst ett tempel! Jag besökte faktiskt fler tempel men kommer dela med mig av information om ett av dem, annars blir det lite för mycket (ehm.. eller rättare sagt... jag minns inget och inte ens namnen på de andra haha). 

Bao-an Temple

Templet är idag ett klass II national heritage site. När Ching dynastin regerade var detta ett av tre av de största templena i Taipei. Det byggdes först som ett träruckel mellan åren 1755-1760 men byggdes sedan om 1805 och stod klart, som det majestätiska verk vi kan njuta av idag, först 1830. Efter detta gjordes några tillbyggnader och restaureringar, senast 1995. år 2003 vann templet UNESCO Asia-Pacific Heritage Awards for Culture Conservation.

 

Jag stämde även träff med en lokalbo, ursprungligen indier, som visade mig runt lite på mer dolda gator och så åt vi en trevlig typisk middag- dumplings!

 

  

I taipei finns flera kvällsmarknader, kallade ”tourist night market”. Flera av de jag pratade med tycker att namnet är missvisande då det inte alls bara är turister som rör sig på dessa marknader, utan det är även ett vanligt nöje bland lokalbefolkningen att gå dit. Det är som en bred gågata som delas i två delar. Längs kanterna finns de lokala affärerna som under kvällen även ställer ut bord med varor till försäljning framför sina butiker. I mitten ställs det upp stånd med massor av av olika maträtter till försäljning. Här kan du äta allt från friterade räkor, till grillad kycklinglever till kokt bläckfisk. Bland alla matstånd finns även några spelstånd – nedan ser ni ett exempel. I detta spel skulle man ta en ”linjal” och putta upp kulor och försöka få så många som möjligt i samma kolumn. Det kostade 3kr att spela och var ritkigt roligt.

 

 
 

 Andra spel som fanns var olika typer av hjul (lika våra chokladhjul i Sverige) samt att några av de fasta butikerna i byggnaderna på sidorna var sedvanliga arkadhallar. Dessa kvällsmarknader påminner lite om en festival, matstånd, spel, lotteri och shopping. Ritkigt mysigt! De flyttar inte runt, utan finns på fasta adresser i staden och har öppet ca 18-22 varje dag.

Jag besökte som sagt ett par andra tempel också, här är några bilder. Första är på gud som skyddar portarna (målad på dörren) till templet. Resten är fina detaljer jag inte vet mkt om

 
 
 

 Jag har alltid varit lite smått intresserad av kalligrafi. Så en  tog jag en kurs i kalligrafi och lite kinesiska (mandarin). Min supertrevlige lärare visade mig hur jag skulle hålla penseln, använda färgen samt göra dragen. Tydligen var jag rätt duktig – coolt. Jag som är totalt okonstnärlig! Jag fick lära mig tecknena för man, kvinna, människa, jag älskar dig, evighet, för alltid och Kaos (som namn, inte ord). Det var ett par mycket givande timmar! Kaos kan ses som de tre översta tecknena i högerspalten "Ka - ao - os". :) 

 

 
 
I taipei tunnelbana har de tänkt till. Ena sidan av dörrparet är till för avstigande och andra sidan är till för påstigande. De absolut flesta följer detta vilket ger ett skönt snabbt flyt. Pilar och markeringar på marken visar tydligt vad som gäller och folk står i kö redan innan tåget kommer så de sedan snabbt kan slinka in, vid sidan av de som är på väg av tåget.
 
En litet stopp på vägen vid ett högt torn, hösta byggnaden i Taipei - 101 tower
 
Åh sista roliga tanken att dela från Taipei. Vi brukar ju lätt fnittra lite åt att många prylar är "made in taiwan", så även souvenirer "från andra länder". Så det var lite extra ironiskt/roligt att stöta på en taiwanes med denna väska:
 

Så mina vänner! Det vara allt jag hade att dela från Taipei! Gullegullstad med gullegullpersoner som inte kan ett ord engelska. Väldigt få vita turister. En stad med mycket charm! Jag trivdes väldigt bra i denna stads puls och positiva attityd.

I förra inlägget lovade jag er att uppdatera er lite på mina framtida resplaner. Eftersom det blir ett LÅNGT stycke med om och men och hur och varför så kommer jag att näst efter detta inlägg göra ett ”backpacker-tankar”-inlägg igen där jag tar upp vilka resplaner jag har framöver (bland annat!).

Det jag kan säga är att jag satt ett slutdatum på resan och det är 1oktober 2017. Ja, detta år. JA, om bara ett par månader. Mer om detta i det separata inlägget. - Wow – det resulterar i 1 år resa runt tellus – tufft!

 MASSA KRAM!

 

 

 

2 kommentarer

Bella

17 Jul 2017 13:15

Hihi fint och snygga bilder på dig! Kram

Svar: Hihi Tack! Kanske bra fotografer? :)
Kaos

Bella

17 Jul 2017 13:15

Hihi fint och snygga bilder på dig! Kram

Kommentera

Publiceras ej