Hej alla!

Sydney var ju lite kallt så jag bestämde mig för att åka norrut till varmare breddgrader – Brisbane! I Brisbane var det inte bara vädret som lockade men även det faktum att mina kusiner bor där!

 Jag tillbringad två veckor i Brisbane – två riktigt härliga veckor!

 

  
Det blev inte så mycket turistande av den enkla anledningen att det inte finns så mycket att se.. Men jag såg en intressant kyrka och en katedral när jag strosade runt i staden.
 
 
 
I katedralen tände jag ett ljus för alla de själar jag och mina nära och kära haft äran att lära känna men som inte längre finns bland oss. 
 
 
 
 

Jag och min kusin Fabiana besökte ”Koala Sanctuary” i Brisbane då ett av mina mål med besöket i Australien var att se kängurur och koalor. Detta är dessutom inte ett zoo i dess vanliga bemärkelse vilket passar mig utmärkt.

 

 

Kängurun är ett växtätande pungdjur som lever främst i Australien och på Papua Nya Guinea. 

Kängururna var så söta å pälsen lite sträv men också len, samtidigt. Riktigt härliga djur!

 

  

Koalorna lärde ni er om i förra inlägget, så här bjuder jag bara på en bild på mig och min koalakompis hihi

 

  

Jag träffade även på en emu!

Emun är en fågel som inte kan flyga (trodde ni pingviner var den enda fågeln som inte kan flyga?) De lever på frukt, insekter och unga plantor. De Emus som lever i öknen förflyttar sig snabbt på sina långa ben och söker vatten och regn.

När honan hittar bra förutsättningar lägger hon äggen och det är sedan hanen som ruvar dem. Under ruvningstiden går hanen in i en ”dvala” där han varken äter, dricker eller har avföring på två månader.

  

 

 
Väl hemma i villan var det myskvällar med kusiner och nästkusiner. Jag har inte träffat dem på 16 år! Kul att se hur alla växt upp. Jag fick även äran att träffa min moster som var på besök (hon bor normalt på Nauru, en ö ute i Stilla Havet). Min moster och min mamma är väldigt lika varandra till utseendet. Det första min moster sa när hon såg mig var ”nämen! Du har blivit längre, men förutom det inte förändrats ett dugg!”

 

  
 

När jag är på resande fot lär jag mig mycket om olika kulturer, seder, vanor, normer. Jag får även uppleva natur och naturfenomen samt träffa olika varelser. Förutom detta får jag även lära känna intressanta mäniskor! Jag har lärt känna MASSOR av skumma, roliga, knäppa, vänliga, härliga filurer på vägen och även om jag inte kommer träffa de flesta igen så är det några få som fastnat och som jag gärna vill hålla kontakten med. En av dem är Tallie. Jag träffade Tallie på en guidad turisttur i Oaxaca, Mexico. Vi klickade direkt! Vi höll kontakten och hon kom och mötte upp mig i Antigua, Guatemala där vi hade en heldag turistande tillsammans. Hon kommer från UK men bor i Brisbane, så självklart passade vi på att träffas ett par gånger. Fina, härliga Tallie! <3

 

 

En dag tog jag och familjen en liten tur till en välbekant vän... :

 

  

Namnen på varorna är ibland olika orter och byar i sverige och ibland olika svenska ord. Det kunde till expmpel finnas ett sofföverdrag som hette ”tyg” och glas till köket som heter ”dryck”. Familjen åker tydligen till IKEA några gånger i månaden och äter middag, bra priser och god mat

 

  

Appropå mat – i den här delen av världen verkar de ha förstått vad som är viktigt i livet! Till och med skyltarna i butiken har de VIKTIGASTE varorna uppskrivna som tex popcorn! Hihih Kärlek!

 

 Å så har de koll på kläder här "down under" 
 
Jag och Fabiana (min kusin) ägnade sista dagen i Brisbane åt att njuta av en god luch i solen och gå på bio å se "baywatch". Den var rätt okej, underhållande, men inte så mkt "rädda drunknande" som jag hade hoppats. Men jag fick en alldeles egen POPCORN! hihihihi
 

Det var ett tag sedan ni fick en karta, detta för att jag mest gjort enstaka stopp utan att resa runt så mkt i länderna. Här är iaf karta på hur jag har förflyttat mig från att jag lämnade Panama City.

Jag flög från Panama City, via usa till Fiji, Sydney, Brisbane och sedan till Taipei, Taiwan!

 

  

Jag har nu besökt tre världsdelar och Asien blir den fjärde! Sedan bär det av till Afrika och Europa – mer om resplaner i nästa inlägg. Jag hade ju tänkt jobba i Australien, men ärligt talat så var det lite för kallt och jag kände att jag hellre upplever lite nya kulturer, då det inte är så stora kulturskillnader mellan Australien och Sverige. Jag har ingen panik ekonomiskt och börjar vilja ta mig hemåt, så jobb i Australien får bli i ett annat liv helt enkelt. Så otroligt härligt att vara så fri att kunna välja och ändra mig när jag vill!

 

 
 

Många många kramar

Kaos

 
 

Kommentera

Publiceras ej