Goddagens goddagens!

Jag har inte haft internet knappt alls ute i afrikanska bushen varför jag legat efter med att publicera inlägg. Men det betyder inte att jag inte har skrivit inläggen! :) Så nu får ni ett par snabba i rad istället. Jag hoppas att de flesta av er har semester så att ni har tid att läsa :D Från Dubai flög jag till Egypten

Jag kan börja med att sammanfatta att Egypten va sköööönt! 

 
 
Första intrycket av Egypten var inte speciellt färgglatt..

 

 
Av taxichauffören på vägen från flygplatsen fick jag lära mig att man, liksom i många andra länder, inte behöver betala skatt på ofärdiga hus. Därför är det många som bygger hus men inte målar fasaden och kan således bo i ett färdigt hus men som inte anses vara färdigbyggt och kommer då undan skatten.

I Egypten tillbringade jag en vecka med en vän från Sverige. Han hade semester och jag passade på att semestra lite jag med för att samla krafter inför en fullspäckad rundresa i Sydafrika och Zimbabwe (mer om det i framtida inlägg såklart ;) ). På hotellet hade vi några som vakade över oss som jag inte kunde låta bli att fota lite med hihi

 
 

 Semester - definitivt! Vi bodde på ett riktigt trevligt hotell med utsikt över pyramiderna

  

 

En dag tog vi en heldagstur runt Giza och Kairo. Vi började vid pyramiderna. Pyramiderna är det enda av världens antika sju underverk som ännu finns kvar och bjuder på en spektakulär utsikt.

 

  

Vi valde att gå in i Cheops-pyramiden. Denna pyramid är namngiven efter faraonen Cheops som levde 2620-2580fKr.

 

 

Inne i pyramiden går man in genom en liten ingång snett nedanför den riktiga ingången. Vi fick gå hukade genom en tunnel tills vi nådde ett rum som tidigare varit en grav. Jag kan säga så här: om ni åker dit – gå inte in i pyramiden. Snacka antiklimax. Det fanns INGENTING där. Jättetråkigt. Jobbig väg att ta sig dit, obekvämt och rangliga trappor. Trångt med möte i de smala gångarna. Slutdestinationen inne i cheopspyramiden bestod av ett rum med en tom box i. Verkligen inget spektakulärt över det, alls. Väl där inne fick man inte fotografera, men en liten selfie lyckades jag ta på vägen ut.

 

 

Kan förstå att man inte får fotografera för då skulle INGEN gå in dit. Är lite glad att jag har gjort det bara för att säga att jag varit inne i världens kändaste pyramid, men utöver den meningen fick jag inte ut något alls av den delen av turen.

Well well – utanför pyramiderna var det desto häftigare!

Det finns 9 pyramider men vi fokuserade på de stora pyramiderna, där tidigare kungar var begravda. Deras fruar, drottningarna, var begravda i mycket mindre pyramider.

Vi gick runt och tog bil runt, vi fick även en liten mini-tur på dromedarer för att få ett par coola foton med fin bakgrund!

 

 

Efter att ha besökt pyramiderna styrde vi kosan mot sfinxen. Sfinxen är tydligen karvad ur ett enda stenblock, som blev över när de byggde pyramiderna. Det sägs att den byggdes ca 2600 fKr samtidigt som pyramiderna. Man tror att den byggdes av faraonen Cherfren då statyer av chefren har många likheter med statyer av faraon Chefren.

 

  

Turen fortsatte och vi lämnade pyramidområdet och åkte till museet i Kairo. Det kallas bara ”museet” - för det finns inte så många att välja på. Det grundades 1835 och innehåller välrdelns största samling antikviteter. Väl där inne fick vi se en del gamla föremål, möbler, gravkistor/kammare mm.

 

 
 

 Vi fick dessutom se Tutankhamons skatt. Tutankhamon (1341-1323 f.Kr.) var en ung farao (han blev bara 19år) och anledningen till att han är så känd är för att hans har hittils varit den enda kompletta skatten man hittat i gravarna. Eftersom han dog ung misstänks han ha blivit mördad, men det tvistar ännu de lärda om. Inne i rummet med Tutankhamons skatt fick man inte fotografera men jag har plockat en bild från google för att visa er Tutankhamons kända mask – detta är alltså INTE min bild.

 

 

 

För att få upp aptiten lagom till lunch så passade vi på att kika på en del mumifierade djur.

 

 
 
Känner ni till de ryska dockorna "babushka" (eller hur det nu stavas..) ? Visade sig att faraonerna begravdes på liknande sätt i kista, i en kista i en större kista osv. 
 

Tydligen håller de på att bygga ett nytt museum i närheten av pyramiderna. Alla föremål som går att flytta ska då förflyttas från det befintliga museet i Kairo till det nya museet i Giza. Jag tror detta är en bra lösning, för många turister kommer ju just för pyramiderna men museet i Kairo är inte lika lättillgängligt för de som inte vill betala för en heldagstur. Vi hade grym tur förresten! Vi lyckades få en heldagstur med pyramiderna, sfinxen, kort kamelridning, museet, lunch och besök på marknaden för totalt 300kr/person! Riktigt bra! Ibland ska man ha tur xD

När de flyttar museiföremålen är det en staty som inte kommer att flyttas sägs det (jag antar att de kommer lösa det). Statyn i fråga kom in i museet innan man byggde klart dörrar och väggar och kan nu inte bäras ut utan att man river en del av väggarna då den är så STOR!

 

 

Såså – åter till denna fantastiska heldagstur. Efter att ha fått upp aptiten efter att ha sett de söta mumifierade djuren tog vår chaufför oss till en stor marknad i Kairo där vi fick lunch på ett klassiskt kafe/restaurang. Detta är tydligen en av de äldsta restaurangerna i Kairo och har en väldigt fin inredning.

 

  

Efter detta tog vi en promenad på marknaden för lite shopping (ännu en magnet till min samling!) och där lyckades jag fånga lite riktigt egyptisk vardag med två hårt arbetande män

 

 
 

Väl hemma på hotellet tog vi några svalkande dopp i poolen

 
 

 följt av en trevlig avslappnande kväll med en av mina favoritsysselsättningar – brädspel! Fina Henrik som hade tagit med sig mitt favoritspel från Sverige!

 

  

Vi var i egypten totalt en vecka så vi tyckte att även om vi tar det rätt lugnt så är det trevligt att komma ut från hotellet lite. Sagt och gjort – vi bokade ännu en intressant tur.

Turen började till en papyrusfabrik där en trevlig kvinna visade oss hur man tillverkar papyrus. Papyrus användes som material att skriva på redan 3000 fKr.

 

Först tar man papyrusplantan och skalar av det grönsa skalet

 

  

Sedan skär man av plattor av plantan och kavlar ut dem.

 

 

Man lägger dem i blöt i 1 dygn.

 

 

De läggs sedan i två lager, inte flätat utan bara platt på varandra.

 

 

 

Efter detta läggs plattan i en press i 1v och då fästes bladen samman.

 

 

Man tar sedan papyrusen och skapar vackra konstverk

 
 

När man sedan skriver och målar på payrus så kan man tvätta bort det man skrivit på, upp till 50 gånger! Man bara ”suddar” med en papyrusplanta, och liksom ”gnuggar” bort det som är skriver på papyrusen, tar sedan lite vatten för att göra rent papyrusen.

 

 

Efter besöket på papyrusfabriken fick vi hälsa på två nya vänner, fina fina fina fina fina fina dromedarer! Naaw * hjärta *

 

 

Våra nya vänner tog oss på en oförglömlig tur genom öknen till toppen på en av sanddynerna.

 

 

 

Här fick vi äta middag på äkta beduinskt vis på marken, i solnedgången.. med utsikt över pyramiderna.

 

 

 

Det var som sagt en ofrglömlig kväll... så vackert, lugnt och härligt! Wow..

 

 

Allt som allt var det jätteskönt att ha en vecka avslappning i Egypten med en god vän från Sverige. Saknar er så mycket nu!

Efter Egypten var det ingen vila ingen ro – full fart och fläkt i Afrika! Mer om detta i nästa inlägg.

Jag vill säga TACK!! Tack till alla er som läser och kommenterar! Tack vare er har jag ju lust att fortsätta skriva, dela med mig av både kunskap och upplevelser. Plus att det känns väldigt trevligt att ni inte glömt bort mig här på andra sidan oceanerna.

Många många kramar!

Kaos

 

 

 

 

Kommentera

Publiceras ej