Hej alla!

Jag har nu haft semester på Fiji, rekommenderas! Hela ön är ett enda stort leende! Jag menar huvudön, eller den största ön – jag var bara på den denna gång. Fiji överträffade mina förväntningar, bland annat för att de har de snyggaste palmerna jag hittills sett!

 

 

 

 

Flygresan dit var riktigt härlig. Jag flög från Panama city till Huston, Texas. Sedan vidare till Los Angeles, sedan till fiji. På flyget såg jag en ny skylt för första gången – planen börjar hänga med i utvecklingen hehe

 

 

Vi landade i soluppgången... så vackert

 

När vi landade välkomnades vi av leende personal som sa BULA! (hej på Fijanska). I ankomsthallen inför passkontrollen spelade tre män instrument och sjöng för oss!

 Passkontrollanten sa, ”Welcome to happiness”.

 Hela upplevelsen fick passagerarna att le trots att vissa (tex jag) varit på resande fot i ca 30h.

 Det fotsatte i samma stämning. Hela min vistelse på Fiji. Folk på gatorna sa Bula! Folk på hostellet hälsade glatt och alla verkade glada och hurtiga! (nästan lite creepy..... tror det finns en film om det – happyville eller nåt sånt?)

 Hostellet jag bodde på var helt okej. Det var trevligt att det låg på stranden och hade pool.

Restaurangen var dock inte spec bra då de inte hade några grönsaker – endast isbergssallad och tomat vilket är mest vatten... Det var inte så intressant mat där så jag tog och promenerade lite bortåt för att hitta något godare och YES! Hittade ett ställe som hette ”healthy food”. Lite mer pricy men Fiji överlag är inte speciellt dyrt så jag blev stammis där. SÅ GOD MAT!

 

 En dag tog jag lokalbussen till Nadi, en av de större ”städerna” på ön (ehm.. definiera stad... var mer en lite mer modern by. Mycket mycket mycket mindre än Malmköping!). Bara typ 3 kvarter. Haha Kändes coolt att åka lokalbuss – hej ja e så tuff!

 

 

 

 

I Nadi fanns många indier. Tydligen är populationen av indier väldigt stor på Fiji. Detta för att indier skickades hit som slavar och arbetskraft förr i tiden och en del blev kvar. På gatorna ser man många med en röd prick eller droppe i pannan. De har även ett eget tempel som jag kikade lite smått på utifrån (hade inte rätt kläder för att gå inte, visste inte att det fanns ett tempel i nadi när jag åkte dit).

 

 
 
 
Jag besökte marknaden och vandrade runt lite i stan 
 

Jag åkte även på en tur till södra delen av ön och OJ vilken bra tur!! Det kan ha varit den bästa heldagsturen hittills på hela jorden-runt-resan!

Guiderna var härliga och engagerade, tog hand om oss, gick utanför vad de ”behöver” göra och innehållet i turen var suuuperintressant!

Låt oss se om jag kan lära er lite här också

Fiji är ett land som består av över 300 öar varav drygt 100 är bebodda. Folk flyttade hit ca 1000år fKr. Fiji var en brittisk koloni ända fram till 1970. Fijis största inkomstkällor är turism och sockerexport.

Jag bodde i Nadi som är en av de större byarna/städerna på den största ön och turen jag tog gick till södra delen av ön, ca 45min från Suva, Fijis huvudstad.

Vi började turen med longboat på en fin flod

 

 
 

Sedan åkte vi bambuflotte en bit

 

  

Sade hej till ett av Fijis vackraste vattenfall

 

 

 

och så besökte vi en by!

När vi anlände var det två män som blåste i horn så det hördes över hela byn, det är ett tecken på att besökare anländer.

 Lokalborna visade oss hur man kan laga mat under jorden. De lagar mat på Fiji på detta sätt inför stora fester. När jag var åtta år, i tvåan i grundskolan, så åkte vi på stenåldersläger och fick lära oss att laga mat på stenåldersvis. Det är så Fijanerna lagar mat under jord idag- i en så kallad ”kokgrop”. Man gör upp en eld och i den elden lägger man stenar som blir upphettade.

Dessa stenar tillsammans med glödande kol läggs i en grop, på dem läggs pinnar av ett virke som inte fattar eld, och på dessa pinnar lägger man köttet. Allt detta täcks sedan med långa löv och och så kokar det i ca 4h innan maten tas upp och serveras.

 

 
 

 

Vi blev ordentligt välkomnade med en traditionell Kava-cermoni. Lokalborna dansade och lät oss smaka kava. Kava är en alkoholfri dryck som framställs av kavaplantans rötter. Den är visserligen alkoholfri men får ändå folk att känna sig lite ”lulliga” och läppar och tunga domnar lite av drycken. Det sägs att denna dryck är bra mot ångest.

 

  

Vidare fick vi se hur lokalbefolkningen tillverkar mattor, trycker vackra tavlor och så fick vi lära oss att öppna en brun kokosnöt!

 
 

Först gäller det att ta sig in till mitten av nöten – inga problem i sverige då vi köper den i affären.

  1. hitta vad som är ögon och mun på ”ansiktet”

  2. titta uppåt (tex följ med ett finger över pannan upp) till toppen av ”huvudet” (där man lägger boken om man övar att gå med bra hållning)

  3. från den punkten – tänk en linje mellan öronen tvärs över den punkten (pararellt med ögonen ungefär )

  4. Slå en sten hårt på den linjen

  5. Så POFF öppnar sig nöten!

Så coolt! Måste testa hemma! Berätta gärna om ni hinner testa före mig – funkar det så lätt som det verkade??

”Far jag kan äntligen få upp min kokosnöt.. dumdididum”

Drick INTE vattnet som rinner ut. Man ska tydligen INTE dricka vattnet ur bruna koksnötter – bara gröna (inte olika mogna – de är annan sort)

Kokosen inne i den bruna kokosnöten kan med fördel ätas rå som den är – men inte för mycket då den kan ha laxerande effekt i större doser.

 

 På Fiji är det uppdelat vilka sysslor kvinnorna gör och vilka männen gör. Män får väva korgar, men inte mattor. Det är kvinnornas jobb och männen ”hör inte hemma där”. Männen får däremot fläta hattar och bygga hus vilket kvinnorna inte får göra.

 

 
 

 Kvinnorna har ett fint sätt att visa om det är singel, har de en blomma bakom vänster öra så är de singel, blomma bakom höger öra så är de upptagna.

När man applåderar på Fiji och vill visa respekt i sin applåd så ska man applådera med kupade händer – det är den högsta formen av respekt. Blir ett mer dämpat ljud.

Vi fick handla på deras lokala marknad och jag köpte såklart en kylskåpsmagnet till samlingen

 

 

 

 

Och så sjöng de en hejdåsång för oss

 

  

Så himla mysigt hur de tog emot oss i sin by, Fijanerna är verkligen ett jättefint folk. Nästan alla jag träffade var glada och hurtiga och otroligt hjälpsamma!

 Fiji var supermysigt men det var dags att åka vidare... Med passet i högsta hugg tog jag flyget över mängder av diväteoxidmolekyler och landade i Sydney, Australia!

 

 
 

Vi hörs mer därifrån!

KRAM

 

Kommentera

Publiceras ej