Hej alla!

Det har tagit mig en stund att ens börja skriva detta inlägg.... Galapagos. Det spelar liksom ingen roll vad jag kommer att skriva. Galapagos måste upplevas!

Jag är dock medveten om att inte alla har möjlighet att åka dit så jag ska göra mitt bästa för att dela mina upplevelser med er. Detta inlägg kommer inte vara speciellt lärorikt vad gäller fakta. Det är mer bara ett sätt för mig att dela min upplevelser med er.

Jag har hört mycket om galapagos. De två sakerna jag hört flest gånger innan jag kom dit var 1. Det är dyrt som fan. 2. Det är helt fantastiskt och värt det.

Nu när jag är tillbaka på fastlandet (i skrivande stund i Panama City) kan jag säga att jag håller med. Det är skitdyrt. Och det ÄR värt det.

Mitt tips om ni bestämme er för at tåka dit: Spara MASSOR av pengar. Snåla inte på upplevelser när ni väl är där. Eftersom galapagos handlar mkt om pengar när jag hör samtal om öarna så kommer jag bifoga en enkel liten ekonomisk samanställning i slutet av detta inlägg.

Jag tillbringade sammanlagt nästan 3v på galapagos och besökte under denna tid 11 av öarna. Jag tog vattentaxi, landtaxi, buss, åkte på utflykter, snorklade, åkte på kryssning, dök ner till över 30m djup samt var uppe högt på en vulkan.

 

 
Jag flög in från quito, rörde mig mellan öarna och fög sedan ut från en annan ö till Panama City. De små fyrkanterna är dykplatser. Öarna jag besökte var (i kronologisk ordning dock utan upprepning).
* Baltra
* Santa Cruz
* Isabela
* Tintoreras
* Floreana
* Fernandina
* Santiago
* Rabida
* North Seymour
* San Cristobal
* Espanola

Innan jag böjar med alla detaljer ska jag dela lite av mina mål med att åka till galapagos. Jag läste spanska i grundskolan när jag var 14år och i denna kurs gjorde vi ett specialarbete om Ecuador. Jag bestämde mig redan då att Galapagos var en plats jag ville besöka. Jag har under 16år inte släppt den drömmen och en av de största anledningarna till att denna jorde-runt-resa rör sig västerut är just för att galapagos skulle vara tidigt på resan. För galapagos hade jag en separat budget, utanför mina vanliga backpacker-gränser.

Mitt första intryck av Galapagos var redan från luften. Mina första tankar var ”åh.. inga skogar? Wow röd jord”.

 

 

Jag hittade mitt hostel som var riktigt lyxigt i backpacker-standard. Det visade sig när jag pratade med andra att alla hostel på galapagos kan hålla hög standard tack vare att kulturen bland turister och backpackers här inte är att festa – utan att UPPLEVA! Sovsalarna var tysta och släckta kl 22 och alla var uppe för att möta sina guider kl 5.30/6.30.

På bussen från flygplatsen lyckades jag få en av de sista platserna på bussen å de frågade ”Är du säker på att du vill ha en ståplats?” jag: ”Jadå!! självklart, inga problem”. Ehm. 45 min stående på en buss i guppiga galapagos var roligt! Speciellt som jag lärde känna trevligt sällskap!

 

 

 Första kvällen i Santa Cruz fick jag en känsla av mitt liv inte var verkligt. Jag och en kompis gick på piren på kvällen och njöt av varma kvällsluften... och tittade på HAJARNA i vattnet och PELIKANERNA på relingen... Helt insane. Vilda djur här å där å ingen rör dem. Djuren på galpagos är ”heliga”. På riktigt. Här bryr man sig om djuren och lever i samspel med dem.

 

 
 

Mellan de olika turerna och utflykterna tog jag flera tillfällen i akt att promenera runt lite i staden och njuta av naturen och utsikterna.

 

 
 

Galapagos tar väl hand om att fortsätta hålla Charles Darwin känd. Det finns statyer, torg nämnda efter honom, vägar, gator, bakgator och även en ö! Jag och två vänner tog en liten sväng till ”Darwin center”, ett forskningscenter där de jobbar med olika arter och försöker förhindra utrotning av vissa iguantyper samt jättesköldpaddor.

Här är en bild på två jättesköldpaddor som parar sig. Kan säga att lätena var roliga och det gick lååååångsamt HAHAHAHA

 

 

 

 Jag såg över huvud taget 4 olika arter para sig under mina 3 v i galapagos. jättesköldpaddor, två gånger rockor på ytan, lavaödlor samt blå fotade boobies parningsritual/paringsdans.

 Vad sägs förresten om denna sköldpadda, söt va? 

 

 

 

 

 

 

För att upptäcka galapagos på bästa sätt försökte jag göra en kombination av lite mer ekonomiska val och mer extravaganta äventyr. Jag tog vattentaxi till största ön Isla Isabela och tillbringade ett par dagar där. Helt underbart! Redan på första snorklingturen fick jag se hummer, hajar, vackra fiskar och havssköldpaddor! Simma med hajar och sköldpaddor.. .wow! Har inga bilder från denna upplevelse.. men oroa er inte...det kommer andra! ;) Efter snorklingen hade vi en guidad tur på den relativt unga vulkanön isla tintoreras. Såg där både vackra vyer och fick vandra på coola lavastenar och hälsa på fina djur.

 

 
 
 

PINGVINER !! 

 
 

 

En ledig kväll.. vad göra.. - well! Varför inte ta en liten promenad å se ett gäng flamingos!? De är så otroligt ROSA!

 

 
 

Solnedgången på en strand i galapagos... med palmer...

 

 

Priserna är som sagt inte så trevliga på galapgos. En läsk som kostar 50c på fastlandet kostar 2$ på galapagos. Sjukt stora prisskillnader. En dag bestämde jag och en vän oss för att gå lite längre ut i bakgatorna för att se om vi kan hitta något lokalt stället för lokalborna hellre än pizzerior och turistcafeer och vi blev verkligen glatt överraskade och belönade! Denna tallrik består av väldigt god mat nämligen grillade paka-tarmar med sydamerikansk yuka-sallad.

 

 

 

 

Ni kanske inte vet vad en ”paka” är för djur? Jag visste inte heller så jag googlade och detta är en bild på en Paka. (det är alltså en bild från nätet, inte min egen bild).

 

 

 Jag njöt verkligen under taxiresorna, vattentaxi. Vinden i håret, solen som skiner och vågorna som guppar. Taxiresorna mellan öarna var ca 2-3,5h.

 

 
 

Isabela är en väldigt trevlig ö att cykla på, sagt och gjort! Jag och en kompis från hostellet tog cyklarna ut i naturen och än en gång förvånades jag över galapgos underverk!

 
 

Landsköldpaddor som vandrar omkring i det vilda

 

 

 

 

 vackra vyer

 

 natur

 

 

 

huvudmålet med cykelturen var att nå till ”muro de las lagrimas”, muren av tårar. År 1946-1959 skickades fångar till denna plats för straffarbete. De var tvugna att, i den solen och hettan, bygga muren av stenar utan hjälpmedel. De fick heller ingen, eller näst intill ingen mat eller vatten vilket alltså betydde att straffarbetet var lika med dödsstraff. Riktigt hemskt men alltid intressant att se lite av mänsklighetens historia.

 

 
 

Well, efter att ha cyklat i värmen behövde vi svalka oss!

 

Och så stötte vi på en ny kompis

 

 
 

Det här med att testa ny mat är en av de stora fördelarna med att resa jorden runt. En kväll fick jag exakt denna fisk tillagad åt mig å en vän, tufft att få välja och sen se den tillagas! (någon som vet namnet på fiskarten? Vore kul att veta)

 

  

Vissa av öarna är svårare att nå än andra och många som besöker galapagos väljer därför att ta en kryssning till de mer avlägsna platserna – även jag! För att ta mig runt på västra sidan, till isla Fernandina behövs kryssning så jag valde att boka in mig på en 6 dagars kryssning till västra sidan av galapagos. Om man inte har exakt behov av en viss båt eller avgång så rekommenderar jag verkligen att köpa kryssning på plats i galpagos ett par dagar innan avgång. Folk på min kryssning betalade 2500$ (bokat 1 år i förväg online) – 1900$ (bokat ett par veckor innan online) – 1150$ (bokat veckan innan på plats). Det är alltså ca 10.000kr i skillnad för exakt samma upplevelse.

 Kryssningen var UNDERBAR! Jag rekommenderar starkt att åka på en kryssning i galapagos! Maten i galapagos är dyr, det lönar sig att laga sin egen mat men är ändå sjukt dyrt – på kryssningen var maten såååå god. Många grönsaker, varierad kost, jättegott!

Här är några bilder på och i båten

 

 
 

Varje dag bestod av en guidad vandring och en snorkling. På kartan ser ni kartan för kryssningen. Vi skulle egentligen ha ett stopp till på västra sidan av Isla Isabela... men... första natten började båten brinna – ehm. Alltså det var något litet fel i elektroniken i motorn så första dagen fick vi tillbringa på hotell med pool och bara chilla och vi fick pengarna tillbaka för den dagen. Inga problem för mig eftersom jag var sjuk just den dagen så passade mig mer än utmärkt!

 

 Vi lämnade Santa Cruz sent på kvällen första dagen och anlände Isla Isabela och där gick vi en härlig vandring upp på en aktiv vulkan. Vulkanen har inte haft utbrott sedan 2009 men de räknar med att det absolut kan ske igen. Kratern är ENORM, den näst största vulkankratern i världen enligt guiden!

 

 

Efter den ”ansträngande” vandringen tog jag en liten time-out medan de andra snorklade på en plats jag redan hade varit veckan innan, plus att jag fortfarande var lite krasslig så det var skönt med avslappning.

 

  

På kvällarna på båten var det supermysigt, vi chillade på däck, spelade spel och gick och la oss tidigt.

 

 
 
 

 Nästa dag var vandringen på Isla Fernandina riktigt intressant. Vi fick se MÄNGDER av iguaner, både levande och avlidna samt även här vackra vyer och sjölejon :)

 

 
 
 

 

 
 
 

 

 

 

Fick även säga hej till ett valskelett.

 

 

 

 

Snorklingen här var helt otrolig! Vi snorklade tillsammans med sköldpaddor, sjölejon, rockor och andra härliga undervattendjur.

 

Såg några andra vackra intressanta vyer på vandringarna på de olika öarna

 
 
 
 
 

 Sista morgonen på kryssnignen gick vi upp tidigt och i mörkret tog små jollarna oss från kryssningsbåten till ön rabida där vi såg sjölejonnen i soluppgången

 

 
 
vi såg även röda uppblåsa fåglar och blåfotade boobies
 
 
 

 En kväll passade jag och en vän på att äta lyxmiddag - galapagos lobster  - galapagos hummer. Den finns tydligen bara här och bara i den här tiden på året lyckoträff!

 
 

 

 Jag var en dag på isla espanola där jag såg albatross (ska tydligen va coolt att se. tyckte mest det såg ut som en stor fågel :) ) . På Espanola blev jag främst förundrad över lavaformationerna. varje lager är från ett vulknutbrott!

 
 

Jag har såklart även dykt en del! Dykningen här är bäst på ca 10-30m. Det är stor skillnad på snorkla och att dyka. Det är en helt annnan känsla att simma ner och ha ett par sekunder på sig innan man måste upp och andas eller att titta ner på djuren från ytan jämfört med att faktiskt SIMMA MED djuren, runt och uppåner och.. wow... hehe. Förlåt, får helt enkelt slut på ord för dessa upplevelser.

Totalt gjorde jag 9 dyk på galapagos, isla tortuga, north seymor, mosquera, gordon rock, kicker rock and isla espanola. Jag är väldigt glad att jag är tränad divemaster innan dessa dyk då säkerheten hos vissa av företagen inte var den bästa!

Jag skulle säga att den bästa dykningen var på Kicker Rock norr om isla cristobal, där vi simmade med rockor, hajjar, sjölejon, havssköldpaddor.

Men – Gordon Rock var det häftigaste dyket. Ganska stark ström (så illa att vissa blev skadade då guiden inte direkt brydde sig om säkerhet som sagt – inga allvarliga skador), hammarhaj, white tip, black tip, även här rockor, havssköldpaddor, puffer fish. Läskigt med stark ström så nära hajjarna, var lite rädd att flyga in i en haj, men försökte hålla säkert avstånd. Otrolig upplevelse och jag tror inte jag någonsin kommer att kunna uppleva så cool dykning igen – eller kanske om jag kommer tillbaka till Galapagos och dyker på de två öarna jag inte lyckades nå på denna resa – de välkända Darwin & Wolf. Jag valde att inte dyka där eftersom jag ännu inte har 100dyk i min logg å där kan vi verkligen tala om farligare dyk. Som sagt- jag vet mina gränser ganska väl och vill gärna uppleva så mkt som möjligt samtidigt som jag känner mig trygg! :)

Jag planerar sätta ihop en liten kortfilm med klipp från under vattnet men det kommer att ta ett tag. Har väldigt mkt matieral att gå igenom och datorn tycker filerna är lite tunga så d tar tiiiid... :) Men jag jobba på det! Kommer upp på driven! Skicka e-mailadress så lägger jag in behörighet om ni vill se :)

 

En lite kul sak, de hade val i Ecuador under tiden jag var i galapagos. De har en lag som jag är lite kluven inför. Röstningen är på en söndag och det är helt förbjudet att sälja alkohol från fredag kl 12 till måndag kl 12. Inga barer får sälja alkohol, ej heller affärer. Allt är förplastat - för alla. Även tursiter. Lite kluven för jag gillar tanken på att an tar det så seriöst. men å andra sidan blir det lite "big brother" om man inte litar på att vuxna människor kan ta beslut för att rösta utan att låta alkohol påverka. 

Självklart gick det att hitta restauranger som bröt mot lagen när vi kom som supervita turister :P Det var en av två kvällar på galapagos som jag festade till ute på restaurang - hade träffat så härligt folk.

 

 

För er som undrar över aktuella priser på galapagos - Dessa är absolut bland de billigaste:

1 natt på hostel i 4-10pers sovsal - 17$/natt (om man delar dubbelrum med någon kan man komma ner på 15$/natt). Jag hörde om ett hostel för 13$ men lyckades inte hitta det. De flesta kostade över 20$/natt för stor sovsal.

Jag lagade en del egen mat. varöfr betala 5$ för nästan bara ris på tallriken när jag kunde köpa eget ris å koka. Jag åt mkt pasta med krämiga pulversåser och lyckades få tag på skinka och ost på rea i supermarketen. Maten ute är inte farligt dyr om man bara vill äta kolhydrater, värre om man vill ha protein på tallriken (kött, fisk, kyckling). 

Drink ute 6$, liten öl ute 4$. 
1l tetrapack vin kostar på fastlandet 2,90$, kostar 6,5$ på galpagos (inte dickbart för många andra än mig:P )

Halvdags snorkeltur ca 10min bort 35$ 3h
Heldagstur till en av de södra öarna (floreana/espanola) 200 inkl vandring och snorkling
3-dagarstur till Isla Isabela (från santa cruz) inkl 1snorkling, 1vandring (inkl boende och jättedålig mat) 200$
Inträde till isla isabela 10$
Vattentaxi Santa Cruz - Isla isabela / Isla Cristobal 25$ enkel väg

Kryssning runt centrala öarna (utan att ta båten på utsidan av öarna) ca 150-300$/natt
Kryssning på utsidan av isla isabela - till fernandina ca 200-450$/natt
Kryssning till Darwin & Wolf (Dykkryssning min 8 dagar)  400-650$/natt

Vykort går att få tag på 4st för 1$. Frimärke minns jag inte vad det kostade... ett par dollar. Magnet 3-9$

OBS- INTRÄDE TILL GALAPAGOS 120$ (ska höjas till 200$ juni 2017)

 För att sammanfatta resan till galapagos så kan jag bara säga "WOW!". Så otroliga upplevelser, vyer, djur, natur.... jisses! 

Nu är jag i Panama City igen. Kunde inte slita mig helt från alla underbara människor här. Berättar mer om det i nästa inlägg. 

Många många varma kramar

Kaos

 

 
 

 

 

 

 

1 kommentarer

Bella

05 May 2017 17:53

WOW! :-O <3

Svar: jaaa... wow!
Kaos

Kommentera

Publiceras ej