Hej alla!

Det var två riktigt intensiva veckor i södra Afrika. Jag ville inte åka därifrån men samtidigt finns det ju platser kvar att besöka!

Jag tog mitt pick och pack och satte mig på flyget från Victoria falls och flög via tre flygplatser till Azorerna.

 
 

Azorerna är en ögrupp ute i Atlanten. Den är inte så känd för oss nordbor men är en del av Portugal och har en del turism från just Spanien och Portugals fastland. Azorerna består av 9 öar och vi besökte den största, Saõ Miguel. Totalt på dessa 9 öar bor ca 210.000 personer.

 
Jag har inte gjort några linjer på kartan för vi var typ överallt :P Vi bodde centralt och tog en heldagstur västerut och en heldagstur österut :D

Fynd av gamla mynt på Azorerna tyder på att de var uptäckta redan på 1000-talet men man har inte helt säkra bevis förrän från år 1427 då de blev en del av Portugal. När Amerika upptäcktes så ökade Azorernas inflytande genom att de blev en hub för skeppen som seglade mot Brasilien.

Väl i Azorerna mötte jag min vän Alexander och vi tillbringade en toppenvecka tillsammans!

 

 

Första dagen chillade vi vid poolen, bor man på ett lite finare hotell så gäller det att njuta av det. Vi tog oss även ner till huvudstaden på ön, Ponta Delgada. Den var inte superintressant, en söt by. Tog foto vid en byggnad som verkade viktig haha

 

 

På byns gator har de lagt stenar i olika mönster, ingen gata är den andra lik. Varje gata har ett eget mönster av vita och mörkare stenar på trottoarerna.

 

 

Jag har haft det så bra med att träffa vänner från Sverige på vägen, så även här i Azorerna! Inte nog med att jag hade resesällskap av Alexander, jag fick dessutom träffa en god vän från Sverige – Annika – och hennes man! Vi åt lunch och tog en härlig promenad i stan.

 
 

 Jag och Alex åkte på två heldagsturer runt ön, ena dagen på västra delen av ön, andra gången på östra sidan.

En sak är iaf helt säker om Azorerna – här är SÅ VACKERT!!

 

 
 

På en av turerna besökte vi en plats där de lagar mat i svavelångorna från den aktiva vulkanen. Maten placeras i kokkärl som i sin tur placeras i hål i marken. Ångorna är heta och vi kunde både känna att marken var het, ångorna var heta samt att de luktade illa haha.

 

 

Maten smakade verkligen lite annorlunda... jag kände lite av ångorna i maten..Ni vet ruttna ägg? De luktar ju illa för att de släpper ut svavelångor.. Tänk er att krydda mat med ruttna ägg... nej.. just det. Så lite konstigt smakade det, men absolut en upplevelse att ha testat!

 

 

När vi ändå var vid vulkanen så gjorde jag en favorit i repris – bad i varma källor! Mineralrikt vatten från vulkanen, uppsamlat så man kunde bada i det. Aaaah... awesome...! Det är tredje platsen i världen jag badar i varma källor från aktiv vulkan. Första var i Costa Rica, andra i Panama och tredje här i Azorerna.

 

 

 

En intressant info om azorerna är att invånarna här får en stor del av sin energi från vulkanernas hetta! De har rör ner i marken som tar tillvara på energin i ångan om omvandlar den till eketricitet. Smart!

  

 

Jag älskar att dricka te. Jag har tidigare under resan besökt kaffeplantage så denna gång var det dags att besöka ett teplantage och lära sig lite mer om te!

Te utvinns ut plantan Camellia sinensis. Skördetid är april-september. Plantan sätts och behöver växa i 8 år innan den kan börja skördas. När den sedan är fullvuxen kan den skördas var 15e dag i 100år. Här ser ni en bild på teplantage, buskar å en glad Kaos

 

 

Bladen plockas och torkas sedan 1 dygn. När de torkats rullas de. Sedan läggs de i luft igen för att oxidera.

 Efter det torkas de i 90grader i 20min i en ugn för att avbryta oxideringen.

 

 
 

Sedan skakas de så de olika storlekarna på bladen separeras. Det är nämligen så att det lilla bladet högst upp används för att göra mörkt, mer beskt te. Det större bladet i mitten används för ljusare teer. Det största bladet längst ner används inte då det innehåller för mkt fibrer och är för stort.

 

 

När allt detta är gjort är det bara att sätta på kastrullen, skicka i bladen i koppen … och njuuuta...

 

  

På öarna finns en blomma som sägs vara väldigt vanlig i Azorerna. Tydligen kom fröerna ursprungligen från Japan och färgen på blomman skiftar beroende på pH-värdet i jorden. De olika öarna i Azorerna har olika färger på blomman.

 

 Vi såg på ett par ställen det jag kallar ”army tree”. En trädart som ser ut som den precis kommit raka vägen från en militärövning hihi

 

 

Något jag inte var beredd på när jag startade denna långa, underbara resa, var att jag skulle få se så mycket coitus! Haha Sex alltså. Inte bara är det galna härliga backpackers som har sex i sovsalarna, trots att det är andra där inne (!) men djuren lever loppan vilket är helt rätt! Vi stannade bussen för att fota några söta kor och vips så hade jag kopulation inpräntat i kamerarullen

 

 
Som ni ser började dimman rulla in... det kunde se riktigt härligt spölikt, mystiskt och förtrollat ut på vissa platser.. till exempel vid den här charmiga viadukten..
 
 

På 1700-1800talen var Azorerna rikt. De hade tillverkning och export av flera olika varor och deras största inkomstkälla var apelsinerna. När industrialismen kom så blev Azorernas hantverk mindre eftertraktat och 1862 slog en hård pest till på öarna och alla apelsinplantager dog. Idag finns inte mycket olika tillverkning kvar utan det är mest småskaligt lokalt samt till portugals fastland. Det som fortfarande finns och exporteras är azorernas keramik och likörer.

Vi besökte först keramikfabriken vilket var mycket lärorikt. Jag visste nästan inget alls om lera och keramik innan detta besök.

 

På azorerna tillverkas lera av tre grundsorter- kalkstenslera, brunlera och lavastenslera. Dessa tre blandas med vatten men proportionerna av varje sort är hemliga. När de blandats väl skall vattnet pressas ut vilket görs i denna press

 

Efter detta torkas leran i gipsformar som suger upp ytterligare fukt. Sedan är det dags att dreja och forma leran.

 

 
 

Kika på dessa stackars arbetares arbetsmiljö... De sitter på obekväma små pallar, de sitter i tvärdrag och har dessutom mycket bristfällig belysning. Azorerna har ännu inte nått lika långt som Sverige i sitt arbetsmiljöarbete.

Leran står som den är i 15 dygn innan den bränns i ugn. Ugnarna är gasugnar där leran bränns i 8h i 1000 grader. I rummet där ugnarna står har man även undulater eller kanariefåglar. Dessa är söta att titta på och lyssna till men de har framför allt en viktig uppift. Om det är en gasläcka kommer de bokstavligt talat ”trilla av pinn” och det är då dags att utrymma och utreda.

 Vid bränning ändrar leran färg från brun till terracotta. Föremålen målas och sedan bränns de en andra gång för att färgen ska fästa.

 

 
 

Efter detta lärorika besök tog vi en tur till likörfabriken för lite mer kunskapsinhämtning samt en mitt på dagen likörprovning! Hihihi!

 Vi åkte till en fabrik som tillverkar högkvalitets-likörer. De fokuserar på smak och har valt att använda riktiga frukter som smaksättning hellre än estrar och andra kemiskt framställda aromer (säger de i alla fall...).

 

  

Fabriken började sitt arbete 1936 men i de nya lokalerna huserar de sedan 1993. De tillverkar mängder med olika smaker och den mest kända är passionsfruktlikören som började tillverkas 1936. Likörerna lagras 2 år i amerikanska ektunnor, förutom starkare spritsorter som brandy som lagras 5-10år.

 

 

 

Flaskorna får sina etiketter påklistrade för hand av arbetare då de vill ha en unik form på flaskorna och de går då inte in i maskinen....

 

 

De tillverkar 800 000 liter sprit i denna fabrik varje år.

 

 
 

Ja nu har ni lärt er massor, vilket jag också gjorde när jag där! Men... va fasen, lika bra att gå all in! Har vi tid att besöka ett annanasplantage och få lite info om denna goda frukt? Jahaa men lätt!! Lets go!!

 Vi kom fram till annanasplantaget på eftermiddagen och möttes av stora växthus. Annanas odlas och tas om hand i 9 olika steg från liten planta till färdig frukt. En annanasplanta lever normalt ca 3 år. Annanas som frukt mognar inte mycket efter skörd, så undvik att köpa gröna annanaser då de inte kommer mogna i erat skafferi så som avokado eller äpple kan göra.

 

 
 
Azorerna är charmigt, på gatorna finns allt från lyxbilar till kossor till häst och vagn

 

 

Det var min vecka i Azorerna! Lärorik med en bra blanding mellan avslappning och upplevelser. Från azorerna tog jag flyget till..... STOCKHOLM! Det är så många som glömmer att turista i sin egen stad! Så innan jag åkte vidare till nästa stopp (det är ännu ett par stycken kvar) så åkte jag till Stockholm för att få uppleva denna vackra stad i augustisommaren!

Stockholm får ni läsa om i nästa inlägg!

KRAAAAM!!

Tack att ni läser! Det är så roligt att skriva när folk faktiskt LÄSER!

Kramis!

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera

Publiceras ej