Hej alla! 
Som jag nämnde i förra inlägget ligger jag lite efter så detta inlägg om mina dagar i Ecuadors huvudstad Quito 24-26mars

Känslan att ännu en gång vara på en flygplats var så härlig! Det är en känsla av frihet för mig. Jag flög från varma härliga Panama City till Ecuadors huvudstad Quito.

 
 

Lågprisflyget skulle vara ett direktflyg men var med en mellanlandning i colombia, hehe. Det är tydligen inte så noga här. Men bra service i alla fall! Förvånansvärt! De höll paraply för att det duggade - inte ritkigt ryan air.. :P 

 

 

Quito blev en blixtvisit – mer om detta längre ner. Det enda jag egentligen gjorde här var turist-busstur i och runt stan samt en heldagstur till ekvatorn. 

Mitt första intryck av Quito var att det var väldigt backigt! Duktigt tungt att vandra med all packning (som nu innehåller 3,5kg extra proteinpulver bland annat) upp för backar för att hitta hostel, men det gick och nu är jag ännu starkare!

Jag bodde på ett jättemysigt hostel där ägarna var från nåt östeuropeiskt land, jag minns inte vilket. Det var väldigt kallt i Quito. Jag fick veta detta några dagar innan så hade förberett med leggins och långbyxor – bra val!

Det var kallt så det var lidande att vara i hostellet kvällstid, speciellt efter att ha varit ute i regnet.. Quito är beläget 2850möh vilket är en klart bidragande faktor plus att det är regnsäsong. Det var till och med kallare än i Sverige! Ni hade 15 grader när jag hade 12 grader. Problemet var inte att jag aldrig upplevt kallt, klart det är kallare när jag är hemma i Sverige – problemet var att de har NOLL isolering. De var inte vana vid sån kyla, det var tydligen ovanligt. Så i sängen med både sovsäck och tjockt täcke överlevde jag 2 nätter men blev förkyld :(

Quito har 1,7miljoner invånare men jag fick intrycket av att det var SÅ många fler!! Jag tog en hop-on-hop-off tur med buss och åkte bland annat upp på en utkikspunkt från vilken det kändes som att staden stäckte sig suuuuuperlångt.

 

 

 

Uppe på berget finns statyn ”Virgin of Panecillo” vilket är en staty skapad av 7000 aluminiumdelar vilka tillsammans skapar en 45m hög staty av en bevingad madonna. Statyn är placerad uppe på Panecillo vilket är en kulle och madonnan blickar således ut över huvudstaden Quito.

 

 

  

Min absoluta favoritpunkt i staden var utan tvekan Basilikan i den historiska delen. Så mysig och så fint med en park precis bredvid.

 

 

 Mitt i stan fanns ockå en STOR park med möjlighet för massor av olika sporter - bland annat tennis, löpning, skateboard, basket, motorsport. 

 
 

Här får ni några foton från bussturen i och runt Quito

 

 
 
 
 
 

 

Förresten – inte alla kommer föstå detta men för er som gör: Ni vet att man ibland lite sarkastiskt kan säga ”Jaha, men vaddå? Ska vi bara acceptera detta å sätta oss i en ring å sjunga cumbaya!?” … höhö... ja visst- varför inte göra det i Cumbaya!? Skrattade när jag såg att en by/stadsdel tydligen heter så haha

 

 

Det bästa (förutom Basilikan) var en heldagstur till ekvatorn. Riktigt coolt faktiskt. Först åkte vi till den aktiva vulkanen ”Puluagua” - en vulkan i vilken folk faktiskt bor! Den hade visserligen sitt senaste utbrott 2300år sedan... men den har fortfarande lava i sig varför den räknas som aktiv. Vid senaste stora utbrottet ramlade väggarna in vilket är vad som skapat ”marken” där folk bor nu.

 

Att bo i en vulkan har såklart sina utmaningar och en av dem är att skaffa vatten. Folket här samlar regnvatten men framför allt så samlar de vatten från molnen på morgonen. De har stora ”väggar” med tunna sladdar på som gör att vattnet släpper från molnen och rinner ner längs med sladdarna.

Människorna som bor här byggde byn på 1940-talet. Det är inte längre tillåtet att bosätta sig i denna by. De som bodde här när området blev naturreservat har tillåtelse att bo kvar men när sista personen dör eller flyttar ut så stängs det ner för ny inflyttning.

 Efter att ha beundrat denna by åkte vi vidare till ekvatorn! Här fick vi lära oss lite om hur ursprungsbefolkningen levde. Bland annat fick vi hälsa på i husen

 

 
 

 

 vi fick se en typisk folkdans

 

 

 Vi fick även höra lite om deras historia och seder och vanor. Bland annat så hade männen penisen knuten upp mot magen när de fiskade för att undvika ”the penis fish” som fortfarande är aktiv och man bör vara försiktig med. Vidare visar även dessa folkslag att piercingar är coolt. Ju större piercingsmycken desto äldre och viktigare var personen i samhället.

 

 

De hade tre lagar bland befolkningen – Ljug inte, Stjäl inte och Var inte lat. (enklare än 10 budord :P ). Om man inte följer de budorden så blir gudarna arga

 

Tydligen kommer chokladen från Ecuador säger de här. Man har tydligen hittat spår av choklad från 500år före Kristus i områdena kring Quito. Jag fick dessutom lära mig att ”billig” choklad görs av skalen från chokladkärnan, inte av själva kärnan/bönan. Guiden sa att man ska läsa på förpackningen om den innehåller Cocoa (billig) eller cacao(fin).

Väl på själva ekvatorlinjen fick vi göra flera kul test. Bland annat fick vi se vatten spola- Det rinner rakt ner – utan virvel! När vi flyttade 10m åt sidan så skapades en lätt virvel! Spännande. Här fick jag även lära mig att tornado och hurikaner är samma som tyfoner och cykloner – en de förstnämna finns på norra halvklotet och de sista två på södra halvklotet och enda skillnaden mellan dem är åt vilket håll de snurrar.

 Vi fick dessutom prova att ställa ett ägg på en spik samt gå på en rak linje (ehm på ekvatorn :P ), det var svårare än vi trodde! Kroppen dras automatiskt åt ett håll. Kan vara psykologiskt men ändå intressant känsla.

 

 

 

 

De hade även fina blommor i detta utomhusmuseum, jag har dock ingen aning om vilka som är vilda – men fina är de!

 
 

 

Efter detta tog vi en sväng till monumentet för ”center of the world” som faktiskt inte ritkigt står PÅ ekvatorn, utan ungefär 350m ifrån, men man ska inte vara så petig ;) Det har blivit lättare att mäta exakt var ekvatorn är sedan GPS'en blev till :) Dessutom ägdes marken precis på ekvatorn av ursprungsbefolkningen.

 

 Quito i sig nådde tyvärr inte riktigt upp till förväntningarna. Flera platser och forum har listat Quito som en av de städer man absolut MÅSTE besöka... personligen håller jag inte riktigt med om detta.

Min upplevelse av Quito var att det är kallt, ganska grått och inte särskilt speciellt. Det finns definitivt guldkorn även här, men överlag inte någon höjdare enligt mig. Jag är glad att jag inte lyckades hitta något volontärarbete för jag köpte flygbiljett ut ur staden redan 1,5 dag efter att jag anlänt.

 Nästa stopp är GALAPAGOS!! Där kommer det iaf vara både varmt, mysigt och intressant – det är jag säker på!!

 Förresten! Jag träffade så himla trevliga personer i Panama City, och staden i sig gjorde så otroligt gott intryck på mig så jag kommer faktiskt att åka tillbaka dit innan jag drar vidare västerut! Har ju lite extra tid nu när jag kortade ner Ecuador och jag vill verkligen tillbaka till Panama City. ;) Men först GALAPAGOS!

 Puss å kram!!  

Kommentera

Publiceras ej