Panama, andra vändan

Hej alla!

Ja, som jag nämnt så kunde jag inte hålla mig borta från panama hehe. Jag kom tillbaka hit av flera anledningar. En var att försöka få visum till kina (lyckades inte från Panama) en annan anledning var att praktiskt taget alla billiga flyg till australien från sydamerika går via panama city eller san jose, costa rica så jag kunde ju lika gärna stanna till här en liten stund och tredje anledningen var alla underbara människor jag träffat här och gärna ville tillbringa mer tid med innan jag åkte vidare!

Planen var att hänga i Panama 2v extra på väg till oceanien och asien men.. jaa.. som ni vet... planer blir inte alltid som tänkt så ehm...2v blev till 6v * hihi *

Under dessa veckor har jag ägnat mycket tid åt att komma ikapp med bloggen då jag hade dåligt internet i ecuador, gått igenom alla bilder från galapagos, gjort en undervattefilm (som råkade raderas …. inte mitt fel – så måste börja om. Ca 30h jobb kvar......).

Jag har även planerat lite för framtiden och såklart – njutit av tiden här med vänner och ”familj”.

San Lorenzo

En dag tog vi bilen till San Lorenzo i norra Panama. Fortet San Lorenzo byggdes 1560 av spanjorerna för att skydda mot attacker som kom från havet och från floden Chagres. Fortet överblickar flodens delta och är sedan 1980 en del av UNESCOs världsarv.

 

 
 

Hihi jag hittade till och med en liten plats att klättra på, men vågade inte riktigt go crazy eftersom jag inte hade någon sele och lina

 

 
 
Där fanna även små växter som heter "dormilonas" .. det är som MINIormbunkar som drar ihop sig om man nuddar dem! SÅ söta! Lekte med dem i flera minuter hihihihi
 
 
 

 På vägen fick jag se andra sidan av Panamakanalen

 
jaa.. å så är det ju lite skillnad på vägsyltar i olika länder... hö hö ..
 
 
 

Panama City

När jag inte var iväg på äventyr eller träffade vänner så jobbade jag lite extra på ett hostel. Det är en jättehärlig tjej som har hostellet och hon söker volontärer. Normalt får man sovplats i utbyte men eftersom jag bodde hos Tony så hade jag inget behov av sovplats på hostellet. Inte desto mindre behövde hon fortfarande hjälp. Hon var själv ansvarig för hela hostellet och utan volontärer måste hon själv jobba i 24h receptionen, göra inköp, fixa med frukost och dryckesförsäljning. Jag bestämde mig att jag utan belöning eller lön kan hjälpa henne 1-4dagar i veckan, 4h/gång så hon får en chans att vara ledig. Lite kul för mig att ha något att göra också.

 

OM hon var tacksam. Hon fick chansen att duscha i fred utan att behöva hålla öronen öppna efter dörrklockan, hon kunde gå ut och handla mat och ta det lugnt. Sova en stund mitt på dagen. Väldigt trevligt att få vara till hjälp!

Mina arbetsuppgifter var enkla, öppna dörren när någon ringde på klockan, checka in nya gäster, sälja dryck och ge turister tips och råd.

 Dessutom passade jag på att promenera lite i stan och ta några söta foton. Här är foto på en vacker kyrka.

 

 

Och lite intressant arkitektur...

 

 
 

 

 

Jag gillar verkligen det här fotot -en av de delarna som gör panama city intressant Det gamla blandat med det nya

 

 
 
 

 

Tony går på lektioner i kinesiska och en dag var vi bjudna att se en film från Taiwan i någon typ av samarbete mellan Panama och Taiwan. Det var riktigt posh, med kameror och viktiga folk som pratade – ambassadör? President? Jag vet inte ritkigt, det var riktigt viktiga folk och filmen visades i en liten biograf på universitetet. Filmen i sig var otroligt dålig, det var en mörk parodi på hur man handskas med döden i kina och alla traditioner runt det. Hade jag inte läst texten OM filmen så hade jag inte ens förstått poängen. Det var en mkt dålig film men oavsett vilket så är det ju lite kul att få uppleva lite nytt.

 

  

Appropå asien så har jag fått chansen att show off lite matlagningskunskaper här i Panama. Bland annat har vi gjort sushi med familjen – jag fick visa hur man gör å det blev väldigt lyckat!

 

 
 
 

Det hella mynnade ut i en trevlig tillställning med Tonys vänner och familj

 

 

Annat jag gjorde i panama city var att SHOPPA! Haha.. nej, inget galet. Bara saker jag faktiskt behöver. 7Mån backpacking sliter på kläder, speciellt när jag har så få kläder. Köpt en ny klänning

 

 ett gäng nya underkläder och enstaka toppar. Har kastat alla vita kläder jag hade...ehm de va inte vita längre- snarare nån nyans mitt emellan gul och grå.

Å i en butik hittade jag ett välkänt märke, kändes lite som att vara hemma igen en stund...

 

 

Shoppingcentrena här är moderna och fina. Jag trivs bra här

 

  

Ni känner ju mig ganska väl och vet att jag lätt blir rastlös. Jag är inte så förtjust i att sitta still på en plats för länge om inget händer. På denna resa har jag dock varit förföljd av tur! Jag hade turen att det var vulkansäsong i Guatemala, jag hade turen att det var parader i guatemala och i costa rica. Jag lyckades vara i Bocas när det var karneval. Och ett par veckor sedan hade jag turen att en av kusinerna här i familjen hade biljetter över till det officiella öppnandet av handikapp-OS för hela latinamerika!

 

 

Över 20 länder har lag tävlande i handikapp-OS i Panama City 2017.

 

  

Tony blev bjuden på ett 10-årskalas och jag blev automatiskt medbjuden som hans +1. Först var jag skeptisk.. känner inte personerna och vet inte ritkigt vad jag ska säga eller göra på ett 10årskalas men är så glad att vi gick dit! Det var inte vilket 10årskalas som helst – det var ett stort partaj! Två servitörer som hela tiden frågade vad vi ville dricka, fri dricka. MASSOR av olika god mat och läsk och godis och chips, alkohol åt de vuxna. Partajet hade pirattema och de hade en lekledare med mikrofon som drog i båda barn och vuxna och ledde lekar. Precis utanför lokalen fanns en pool och många av gästerna gick mellan poolen och lokalen. Överlag ett superkul party !

 

  

Förresten, födelsedagsbarnet i fråga är på bild nedan. ”Mamma” håller honom i famnen. En 10årig hund ;)

 

  

Valle de Anton

En helg åkte jag och Tony till en vulkan för att tillbringa helgen där. Det är alltså en by i en vulkankrater! Så coolt! Redan roadtripen var riktigt kul!

 

 
 

Första morgonen tog vi en vandring/lätt klättring upp till ena kanten av vulkankratern.

 
 
Vi stötte på ett intressant träd med röda rötter 
 
 
 

På vägen upp träffade vi en ”story teller”, en av de unga killarna som går upp på vulkanen med sina korgar och letar frukt i skogarna. De fyller korgarna med vilda bananer eller andra frukter som de sedan säljer nere i byn. På vägen upp träffar de vandrare och mot lite dricks berättar de historierna om platser vi stöter på på vägen upp.

 

 
 
 
 
Utsikten från toppen var så häftig! Man ser verkligen vulkankratern!
 
 

Efter denna vandring tog vi oss till ett fint vattenfall och tog en promenad i skogen.

 

 

 

Efter allt detta vandrande och svettande förtjänade vi lite lyx och relax. Vi tog oss till botten av vulkankratern, i ena hörnet av byn, där man ordnat bassänger för det heta vattnet från vulkanen, heta källor. Innan vi värmde oss i de heta källorna fick vi göra en ansiktsmask av lera med mineraler från lavan.

 

I vattnet och leran finns bland annat:

  • Natrium

  • Kalium

  • Calcium

  • Magnesium

  • Bikarbonat

  • Flour

Det sägs att det ska vara bra för huden.. vad vet jag, skönt var det i alla fall! :)

 

 

På kvällen hade vi besök i hotellet av många små krabater

  

Dagen efter var det dags att röra lite på kroppen igen. På hotellet fanns en hinderbana woop woop!

 

 
 
Vi var även på Zoo... det var HEMSKT. Detta Zoo - Nisperi tror jag det hette, i Valle de Antaon bör absolut inte finnas kvar! Hemska förhållanden för djuren :( har skrivit detta på Tripadvisor och hoppas ingne mer går dit.
 
 
 
Grodorna hade det bra i alla fall:) Jättefina akvarium (heter det så när det är grodor?) och vackra grodor !! 
 
 
 
 
JAG HAR FÅTT BREV hihi!
Tack Henrik L för brev och öronproppar från Sverige hihihihihi
 

Tillbaka till ”stor”stan Panama City. Jag var hemma rätt många dagar, ägnat massor av tid åt att skriva blogg, sortera foton från galapagos, söka jobb längre fram, fixa med visum och flygbiljetter och anat administrativt osv. Sitter man hemma flera timmar om dagen kan det vara skönt med lite sport så jomenvisst!

Tony bor i ett rätt lyxigt boende med pool, basket, gym.. hehe niiice. Så det behöver ju utnyttjas!

 

  
 

 

 

Panama Viejo

En trevlig helgdag var det dags att turista lite mer inne i Panam City, eller rättare sagt precis vid utkanten. Här är ruinerna efter det första Panama City, det som nu heter "gamla panama". Panama viejo. 

Det finns två olika historier om detta UNESCO världsarv. En historia säger att piraterna kom och brände ner staden och en annan historia är att hövdingen för staden brände ner den för att piraterna inte skulle få något byte när de attackerade. 

 
 
Jag har verkligen fått leka i ett riktigt kök!
Lagat mat, bjudit in familj och vänner på partaj, haft kuuul ihop! 
 
 
 
En dag var vi bjudna på grillning hos en av kusinerna, riktigt trevligt att bli välkomnad i familjen med öppna armar 
 
 
Åh förresten - blev meddragen på dop oxå! Tydligen ungefär likadant som i Polen, katolicism -förutom att här döptes 5 barn i samma cermoni :)
 

Så tråkigt att behöva lämna Tony här i Panama City men jag behöver resa lite till innan vi sammanstrålar igen. Idag går flyget till Fiji!

Tack att ni läser och extra kul när ni kommenterar!

 Jag börjar längta hem allt mer. Jag blir fortfarande förundrad och imponerad över alla platser jag får se men det där med att resa 2 år.. well... saknar hemmet och livet och vännerna och sporten och kalles kaviar haha :)

Kanske skulle jag ta en sväng hem ett par månader å sen resa mer lite längre fram i livet? Ah! Inte lätt!! haha det är som att jag vill ha allt! Samtidigt! Haha. Men som jag skrev i förra inlägget - jag kan inte få allt! Ena sekunden känner jag att jag vill hem å skaffa barn, i andra sekunden känner jag att jag vill resa 2 år till först. Ena sekunden känner jag att jag vill flytta till Panama City, andra sekunden känner jag att jag vill till vackra snölandskap i Sverige. Woaaaw...

Well. Låt oss börja med Fiji så får vi se sen

Saknar er mina vänner

Massor av kramar!!

Kaos

 

 

 

 

3 kommentarer

Bella

29 May 2017 08:46

Så gullig Tony!! Bra att du åker vidare på egna äventyr en stund. Helt normalt att vela mellan olika alternativ. Gör också det hela tiden! 😀 KRAM

Svar: eller hur! Inte lätt med alla val här i livet!!
Kaos

Anonym

29 May 2017 10:10

Så härligt att du träffat Tony. Bästa sättet att verkligen släppas in i en annan kultur. Förstår att du stannade extra i Panama. Nu blir det längtan och trängtan. Fast du lär snabbt hitta nya äventyr du kan koncentrera dig på. Kör hårt och njut! 😎 kram från ett Stockholm dit sommaren äntligen hittat. På lördag blir det marathon för Magnus och mig. 😊

Svar: Hej fina! Ja, jag är jätteglad att ja träffat Tony men MASSOR av nya äventyr ändå på gång! Massa kram!
Kaos

Anonym

29 May 2017 10:10

Så härligt att du träffat Tony. Bästa sättet att verkligen släppas in i en annan kultur. Förstår att du stannade extra i Panama. Nu blir det längtan och trängtan. Fast du lär snabbt hitta nya äventyr du kan koncentrera dig på. Kör hårt och njut! 😎 kram från ett Stockholm dit sommaren äntligen hittat. På lördag blir det marathon för Magnus och mig. 😊

Svar: Åh ja! Tony e underbar hihi! Vi får överleva längtan å trägtan tills vi ses igen. Hoppas det gick jättebra på maratonet! Har sett bilder -vad coola ni är!
Kaos

Kommentera

Publiceras ej