Hej alla!

Som ni vet befinner jag mig på Bocas del Toro i Panama. Jag kom hit i slutet av januari och i skrivande stund har jag varit här i snart 7v. (inkl 2v besök av Anders).

”Bocas del Toro” betyder tjurens munnar. Man vet inte säkert var namnet kommit från men en av legenderna är att när Christopher Columbus kom till Panama på sin fjärde resa så såg han flera vattenfall som såg ut som tjurars munnar varför han kallade hela området med öar för ”Bocas del toro”. Dessutom sägs det att Christopher Columbus såg ett berg, på den största ön, format som en tjur som ligger ner.

Bocas del Toro är en av Panamas nio provinser och den som är minst befolkad av lokalbefolkning. Här finns ett par byar där ursprungsbefolkningen fortfarande bor (ni kan läsa mer om detta i förra inlägget) men det är väldigt många invandrare som sköter affärer och olika företag på öarna. Anledningen till detta är att Bocas del Toro är ett populärt turistmål och rätt dyrt, det är billigare på fastlandet.

Paradiset...

 
 
 

DYKNING

Jag har klarat kursen Rescue Diver! Detta betyder att jag nu har mer kunskap, både teoretiskt och praktiskt, hur jag ska kunna rädda dykare i nöd i olika situationer. Väldigt intressant!

 

 

I samma veva var det ett gäng som klarade sin instruktörsubildning så vi tog båten till en annan ö å åt middag tillsammans. Så trevligt med gemenskap <3

 

 

 

 

Jag råkade även glida in på kursen ”Nitrox – enriched air”, vilket är en dykkurs om hur man gör för att dyka med luft som innehåller en högre halt syrgas. Jag har ännu inte fått certifikatet så kan inte vara 100% glad för kursen än, men har klarat alla prov. (jag får certifikatet när jag och dykskolan kommer överrens om ett pris- då jag inte bad om kursen och inte har så stor lust att betala för mkt för en kurs jag egentligen inte ens är särskilt intresserad av).

Med ”glida in” på kursen menar jag att jag satt och väntade och hade allmänt tråkigt då instruktören bad mig vara med och lyssna på teoriföreläsningen. Det tog mig totalt 2h att förstå allt samt läsa boken och klara testet. Ibland är det så skönt att vara intelligent och ha läshuvud! Lyckligt lottad :)

Så, två mindre kurser avklarade och nu en STOR kurs på gång. Den första professionella graden inom dykning – Divemaster. Detta är en kurs som totalt tar ca 2-3v eller 2mån om man gör det som praktikant. Jag har valt att göra en blandning av detta och har både praktiserat på dykskolan som assistent för att öka min erfarenhet men jag har även arbetat hårt 11h per dag i 2v i sträck och jag är ännu inte riktigt klar.

En typisk dag i dykskolan

07.00 Väckning av väckarklocka
07.15 Laga mat för dagen, lunch och middag i lådor
07.55 Promenad till dykskolan08.00 Möte på dykskolan med alla
08.30 Förbereda utrustning för mig och kunderna
09.00 Ut till dyk nr 1 – Min uppgift kan tex vara att hjälpa kunderna med allt de kan tänkas önska, fota dem, ge dem frukt, vatten, handdukar.
10.30 Tillbaka, byta lufttankar och direkt ut på dyk 2 – Min uppgift kan vara tex att dyka sist i gruppen å hålla koll så ingen kommer bort, kolla att alla har rätt mängd luft i tanken.
12.00 Lunch – matlåda – MUMS
13.30 Övningar i vattnet vid bryggan – Öva på att ta av utrustningen på 6m djup och sedan ta på den igen m.fl.
15.00 Utvärdering med mentorn, hur har dagen gått? 
15.30 Läsa teori inför morgondagen, förbereda för övningar.

19.00 Promenad hem, sjukt trött
19.05 Kolla på serie, film, chatta lite smått med nån enstaka vaken i sverige (6h skillnad)
23.00 Sova....

Haha det där var ganska detaljerat – men det är trevligt att inkludera er i mitt liv!

En av sakerna jag behöver lära mig är knopar

 
Och någon gång mitt på eftermiddagen efter väldigt mycket pluggande så måste jag få ha lite roligt också haha 
 

Saknar att prata med många av er! Jag hade mer tid för skype och chatt innan jag började en kurs som tar mig ca 11h per dag hehe. När jag reser vidare är jag rätt säker på att jag igen kommer att ha mer tid för er mina nära och kära!

 Några höjdpunkter från Divemasterutbildningen

  • Jag hade bra med tid att göra teorin och således klarade jag teoritesterna väldigt bra! Test 1, (60frågor) 100% ! Test 2 (60 frågor) 98%!

  • Jag är (fortfarande....) en långsam simmare... Fick 2/5p på simprovet, men det räcker för att bli godkänd! Fick beröm att jag är säker i vattnet, men för långsam för hastighetstest.

  • Jag har haft studenter som jag lärt 20 handlingar att utföra under vattnet. Jag kan kommunicera under vattnet!

  • Jag har gjort folk glada och underlättat och hjälpt deras dykupplevelse!

 

Eftersom jag gör dykkurser så har jag inte kunnat fotografera så mycket. Fokus har hela tiden varit på de uppgifter jag ska utföra eller de personer jag är ansvarig för. Men något enstaka foto på hur jag simmar framför ett kraschat flygplan eller med fiskar är det såklart jag delar med er!

 

 
 
Och så lite vrakdykning vid bland annat ett sänkt flygplan! 
 
 

Jag började skriva det här inlägget för ett par dagar sedan – och nu ska jag uppdatera er (fast ni såklart inte riktigt märker skillnaden eftersom ni läser detta i rad).

JAG HAR NU KLARAT DIVEMASTERN!

 

 

Jag är Divemaster – dvs jag kan nu arbeta inom dykvärlden :) Så coolt! För att fira detta är det tradition att ha exaensfest! Kvällen började trevligt med några cuba libre och hamburgare – och fortsatte galet. Det var väldigt god uppslutning för att vara examensfest för en person (vi var ca 30 pers), så mysigt.

 
 

 Min instruktör höll ett fint tal om hur jag var en ”exptionell” och ”speciell” student och sedan ”döpte han mig” till divemaster i havsvatten.

 

 

Det ösregnade vilket ledde till att det var galet halt. Här är ett foto på när jag dansar i dykshopen – å ramlar! (Av halka alltså – inte alkoholhalt).

 

 

Vi drack och sjöng med i musiken, dansade och – snorkeltestet! Jag var duktigt nervös. Jag fick mask och snorkel – och skulle dricka så mkt jag kan medan folk hällde olika typer av alkohol haha

 

Vi drog sedan vidare till en klubb och dansade och pratade. En väldigt lyckad kväll!

LEDIGT

 Som ni precis läst har jag haft det väldigt tufft – på ett positivt sätt såklart! De som känner mig vet att jag älskar att plugga, det är en av mina stora passioner! Men även jag är mänsklig och att vara på dykskolan 11h/dag 6 dagar i veckan innebär att min lediga dag blir lite extra viktig. En av dagarna tog jag en superhärlig tur på en yacht... LYX! Jag lyckades få ett grymt pris via en bekant här på ön så jag fick känna lyx utan att behöva betala för det – hehe backpacker stuk ftw :)

 

 

En heldag på yachten var uuuunderbart... Det kändes som att jag var på en bal på slottet.... Dagen började med frukost i solen och en öl, följt av god dryck, mat, sol och väldigt trevligt sällskap.

 

 
 

 

Vi stannade till i Dolphin Bay, samma ställe som jag nämnde i förra inlägget. Lagom glada och skrattande på yachten hittade vi på ett nytt uttryck – Dolphie (Selfie med delfin!). Så jag lyckades få ett par dolphies!

 

 

 

En lite rolig sak från dykteorin är att regalskeppet Vasa från Sverige nämns i dykteorin när vi talar om tyngdpunkt. Se andra stycket i bilden nedan :)

 

 

 

En annan lite rolig sak är att i centralamerika så portionsförpackar de korvarna, utöver den större förpackningen. Jag har även sett detta på vissa märken på olika ställen i europa – men guuu vilket slöseri?

 

 
Många av uttagen sitter högt upp och för att min adapter till datorn ska sitta kvar får jag även här knepa å knåpa med vad jag har för att kunna ladda datorn 
 
 

Jag känner att jag inte har kommit in riktigt djupt i kulturerna under resan. Första tre månaderna var det en kombination av fotskadan, språkbrist och att det var för farligt. Nu har jag inte ont i foten knappt alls, jag kan prata helt okej bas-spanska och det är mindre farligt i Panama City och Ecuador (sägs det ;) ) så jag tänkte fokusera på att komma in lite mer i kulturerna.

Både i Panama City och Ecuador planerar jag att tillbringa en del tid hemma hos familjer istället för i hostel fulla av turister. Yay me!

 

Om ett par dagar åker jag mot panama city – vi hörs mer därifrån!

KRAM  

1 kommentarer

Mattias

12 Mar 2017 16:02

Vilka underbart häftiga bilder!

Svar: tack!! :)
Kaos

Kommentera

Publiceras ej