Hej alla nära och kära och alla ni andra!

I förra inlägget fick ni läsa om hur jag njöt av värmen i Egypten så till detta ska ni nu få lite kontrast, nämligen vinter i Sydafrika!

Var det någon som trodde att HELA Afrika alltid är varmt? (typ sahara....?) I så fall får ni lära er lite nytt nu! Sydafrika ligger riktigt långt söderut och när Sverige har sommar så har södra halvklotet vinter. Så det var mössa och dubbla tjocktröjor som gällde!

Överlag är det lite komiskt med mina fördomar från Sverige... att de kallaste platserna jag besökt varit

  1. På ekvatorn, Quito, Ecuador

  2. Sydney, Australien

  3. Sydafrika

Det trodde jag inte när jag lämnade Sverige, men tänk så mycket man kan lära sig om världen genom att resa! Sen har jag ju ändrat resplanerana massa gånger vilket lett till att jag råkade hamna både i Australien och i Sydafrika mitt i vintern, så var inte grundplanen. Haha.. grundplanen – den som jag lovade att jag skulle våga ändra och inte låta mitt kontrollbehov styra? Japp den! Bra att jag följde mitt hjärta och ändrade planerna efter hand!

Kapstaden är Sydafrikas mest utvecklade stad samt även ett populärt turistmål. Första dagen följde jag mina rutiner och tog en turistbuss runt stan.

 

 

Ett av stoppen var Constantia vingårdar. Ritkigt trevligt ställe. Jag har aldrig varit på en vingård och det var coolt att se fälten. Tyvärr var tiden knapp så någon vinprovning blev det inte denna gång- det får jag ha hemma istället. Får prova många många många viner så jag lär mig vilka som är bra * ler *

 

 
 

Efter vingårdarna tog bussen oss genom staden så vi fick se lite hur vardagen i staden ser ut

 

 
 
 
 
 
 
 

 

Jag stannade till för lunch på stranden

 

 

Slutligen på eftermiddagen nådde jag det mycket kända turistmålet Table Mountain, ett berg som sträcker sig över 1800m upp i skyn från vilket man har väldigt fina utsikter över Kapstaden.

För att komma upp på toppen tog jag en lääääskig linbana

 

 
 

 

Men utsikten var så vacker så jag glömde att vara rädd (tur att jag är lättdistraherad)

 

 
 
 
 

 Väl upp på berget fick jag en ny kompis

 

 

Lyckades även fånga två fina sötnosar på bild här

 

 

Färden ner var lika dramatisk som färden upp för berget

 

 

 Nere på marken var jag lycklig att jag var hel och välbehållen, om än lite lätt skakis.

 För att inte behöva luffa runt själv ute i den afrikanska bushen så hade jag anmält mig till en gruppresa med G-adventures. Vi var 18 personer + guide som skulle ta oss genom Sydafrika och Zimbabwe. Det här var en jättebra idé! Denna kväll i Kapstaden var första kvällen vi träffades i gruppen och åt middag på ”Africa Café” där det bjöds på sång, dans och ansiktsmålning!

 

 
 
Morgonen efter kom ett äventyr jag sent ska glömma. Organisatör som jag är lyckades jag få ihop några ur gruppen att dela taxi med mig till Boulder. Jag ville ju både ha sällskap och få ner priset – gäller å va smart! Det komiska i det hela var att vi gick från 1 person till 6 pers ganska fort men stora taxis tar 5 pers. Äsch vaddå – tänkte vi – vi är inte så stora! Vi klämde in oss 3 pers i ett litet baksäte ämnat för 2 och det var ett jättebra sätt att lära känna varandra hahaha

”Boulder” -tänkte ni. Vad är detta? Ja, det ska ni få veta! Boulder är en av platserna i världen där man

kan se …. … * trumvirvel*..... PINGVINER!!

LYCKA! De är bara FÖR SÖTA!

 

 
 

 Sydafrikanska pingviner är de som på svenska kallar ”glasögonpingviner”. De blir ca 60-70cm långa och väger ca 2,5-3kg. Arten är strikt hotad och fridlyst. Pingvinerna lägger ägg i fördjupningar i sanden eller i bergsskrevor, vanligtvis 2 ägg åt gången. När ungarna sedan föds har de en fjäderdräkt som de ruggar efter 3månader varpå de får sin vuxna fjäderdräkt. När de jagar, vilket de gör i grupp, så kan de simma upp till 20km/h för att fånga fisk.

 Förresten – missade ni eller såg ni..? På andra bilden är det två söta pingviner som parar sig!

 

 

 På eftermiddagen tog jag en tur till hamnen som är en av kapstadens kändaste områden. Här strosar turister, äter på trevliga uteserveringar (med filtar!) och njuter av lugnet. En intressant upptäckt som jag vill dela med er är hur en broöppning i hamnen ser ut. Jag har inte sett det tidigare men denna bro förflyttade sig åt sidan när det är dags för broöppning – så att den hamnade pararellt med kajen! Det var en ny upplevelse för mig.

 

 

 

Vid hamnen fanns en utställning där man målat väggar och golv för att ge ett intryck av 3D. Det är liiite svårt att fånga med kameran, men om ni tittar på bilerna så ser de verkligen ut att ha ett djup!

 

 

 

Slutligen kommer ett exempel på hur det ser ut när jag fotade från ”rätt” plats, och hur det ser ut när jag fotade från ”fel vinkel”.

 

 

 

I hamnen finns det gamla klocktornet, som även fugerat lite som en fyr förr i tiden. Det stod klart 1882. (Bild från infomationstavla)

 

 

 

 

På första våningen fanns en tidvattenmätare som gav tämligen precis information om höjden på tidvattnet vilket man använde för att underlätta för skepp som skulle in och ut från hamnen. I mitten fanns ett läsrum för skeppens kaptener. Högst upp fanns ett rum med speglar så att kaptenen som satt där kunde se hela hamnområdet från en plats och således hålla koll på vad som skedde runtom tornet. Tornet har genom åren blivit målat men är nu restaurerat att åter skina i den färg det en gång hade, en röd nyans som sticker ut.

 

 

På kvällen samlades vi igen i gruppen och delade en jättegod middag tillsmmans där vi fick äta lite blandade rätter – allt från afrikanskt vilt via sallader och ett risgrynsgrötsliknande tillbehör till gammal hederlig friterad kyckling.

Till middagen fick vi underhållning av byns unga talanger.

 

 

Dagen efter bar det av med flyg till Johannesburg och därifrån tog vi buss och safaribil vidare upp genom sydafrikas landskap, kruger national park, huang national park, landskapen där emellan och slutligen till victoriafallen.

Denna resa på 1,5v geom afrikas bush var en otroligt härlig och givande resa och jag ser fram emot att dela mina upplevelser mer er – i nästa inlägg!

For now – KRAAAAAM!!!

 

 

Kommentera

Publiceras ej