Det har tagit lite tid att skriva detta inlägg, jag har haft fullt upp med att leva livet! Tack för ert tålamod och här kommer ett inlägg från vad jag gjorde i augusti/september, efter att jag lämnat Azorerna, Portugal.

STOCKHOLM!

Alltså det är så svårt att veta vad jag ska skriva om när jag turistar i min egen hemstad. Men jag rekommenderar alla att göra detta! Antingen tar ni en vecka ledigt och turistar i er egen stad med omnejd eller så kan ni sprida ut det. Men gå inte alltid på bio eller till en restaurang eller bar på er lediga tid, utan se er om efter aktiviteter och sevärdheter som normalt vänder sig till turister. Det finns så himla mycket vackert att se och uppleva, inte minst i Stockholm. Vi börjar på Stockholms centralstation!

 
Trots att jag varit i många hörn och vrår av världen och jag trivs otroligt bra på många ställen så är Stockholm fortfarande, än idag, den vackraste staden jag besökt. Speciellt om man inkluderar omnejderna med Strängnäs och Mariefred som är så charmiga. Stockholm har det en stad ska ha – fin arkitektur, härlig stämning, lugna grönområden, vatten med starka reflektioner, vackra silhuetter i solnedgången och alla möjliga aktiviteter. Älskade Stockholm <3
 
 
 
 

Stockholm är huvudstad i Sverige och är dessutom nordens största ort med ca 1,5miljoner invånare. Stockholms grundare sägs vara Birger Jarl som grundade staden 1252.

Sverige hade förr en tro på flera gudar, så kallade ”Asagudar”. Efter Asatron var Sverige ett Katolskt land i många år ungefär från år 800 till 1530 då Sverige blev Lutherskt. Idag består religionerna i Sverige av flera olika religioner då befolkningen består av många minoriteter från olika kulturer.

Jag kom till Stockholm i Augusti för två veckors turistande. Lyckliga jag fick även resesällskap under dessa två veckor, Tony från Panama kom på besök! Så vi turistade tillsammans – awesome!

 

Kaknästornet

Kaknästornet är ett känt landmärke i Stockholm. Bilden nedan har jag INTE tagit, jag glömde fota tornet utifrån, så den är från kaknästornets hemsida - men så här ser kaknästornet ut

 

 

 Det är centrum för TV- och radiotrafik i Sverige. Det är Stockholms högsta byggnad med 155m, faktiskt hela 170m högt om man räknar in masten. Tornet byggdes 1963-1967 och från 1967 kunde man besöka och njuta av utsikten från 31a våningen.

 

 

 
 

Självklart tog jag mig till denna kända punkt och tog mig upp till 31a våningen. Det var kanske inte riktigt lika häpnadsväckande som världens högsta byggnad i Dubai, men ändå vackert!

När vi var där fick vi dessutom se fönstertvättarna i full rulle!

 

Gröna Lund

På Djurgården i Stockholm kan man se en annan känd plats nämligen Tivoli Gröna Lund. Tivolit öppnade 1883, viket gör det till Sveriges äldsta tivoli. Vissa av attraktionerna är riktigt gamla, till de äldsta hör blå tåget, lustiga huset och kärlekstunneln – vilka alla är riktigt charmiga! Dessutom är Gröna Lund känd för sina konserter och några av namnen på folk som spelat här på stora scen är Jimi Hendrix, Bob Marley, Tina Turner med flera – där Bob Marley innehar publikrekordet med över 32000 besökare! Vi åkte attraktioner, spelade spel (jag vann!) och njöt av att strosa omkring i parken.

 

 

 
 
 

 

 

Stockholm har en jättebra kollektivtrafik. Det som jag tycker är lite speciellt med Stockholms kollektivtrafik är att den inte bara består av bussar utan även tunnelbana, spårvagnar OCH båtar! Från Gröna Lund på kvällen tog vi djurgårdsfärjan och fick se både Gröna Lunds kända silhuett och skeppsholmen.

 

 

 
 

 

Kungliga Slottet

Sverige är en monarki, vilket betyder att det finns kung, drottning prinsar och prinsessor, så puttenuttigt! Hihi, jag tycker faktiskt det är gulligt.

 

 

 

Slottet i Gamla Stan ser dock inte ut som ett typiskt disney-sagoslott utan uppfördes på 1700talet med ett romerskt palats som inspiration. Detta ståtliga slott har över 600 rum!!

 

En typisk turistattraktion som jag såklart var tvungen att uppleva var högvaktsavlösningen på Stockholms slotts yttre borggård. En både komisk och ståtlig uppvisning i ett!

 
 

I Stockholms slotts källare finns ett museum som heter livrustkammaren. Hit gick vi för att lära oss mer om hur kungligheterna klädde sig förr i tiden, samt se deras ståtliga vagnar. Ett museum fullt av intressant historia – där vissa av föremålen är daterade så långt bak som till 1500-talet! Väl värt ett besök!

 
 
 

Gamla Stan

Stockholm grundades som nämnt redan på 1200talet. Stockholms historia börjar på ön som numera kallas ”Gamla Stan” -som det är för många städer. Stockholm är byggt på öar med broar och färjor. Gamla stan är en av de mest centrala öarna, staden har expanderat utåt från Gamla Stan. Det är på denna ö vi hittar både slottet och Mårten Trotzigs gränd tillsammans med många charmiga torg och gränder.

 

 

 

 

 

Mårten Trotzigs gränd är den smalaste gränden i Gamla Stan och en känd turistattraktion. På det smalaste stället är den endast 90cm bred. Mårten Trotzig var en köpman som kom till Stockholm och köpte fastigheter kring gränden.

 

Partaj

Turistande innebär ju inte bara att se sevärdheter men även att uppleva den lokala kulturen, som på så många andra platser jag besökt. En dag blev vi bjudna på partaj hos några vänner och en av de bästa grejjerna vi gjorde var att leka med svärd! Superhäftigt! Fick information av en instruktör å sen var det bara att leva ut sina aggressioner! :D

 
 

Stockholms parker

Stockholm har många fina parker och offentliga punkter, där två av de äldsta är Humlegården och Kungsträdgården. I Humlegården träffade vi på en väldigt viktigt figur ur Sveriges historia nämligen en staty av Carl von Linné. Carl von Linné hade ett imponerande cv – han var både läkare, geolog, pedagog, ornitolog och zoolog. Han är känd för han var den som lade grunden för hur vi systematiserar djur och växter idag. Han var dessutom 1739 grundare av kungliga vetenskapsakademien.

 

 

I Kungsträdgården hittar vi fina lejon. Som tur är var de inte levande, så jag vågade blir lite närgången.

 

  

En aktivitet som lokalbefolkningen här ägnar sig åt är att steka i solen och grilla på engångsgrillar i en av de många gröna parkerna i staden. Tony kallar svenskarna för ”iguanas” - så fort solen kommer ut lägger sig folk i solen :D Vi åkte till en park som heter ”Tantolunden” och spelade minigolf och grillade och njöt av den soliga högsommardagen som ändå nådde upp till ca 28 grader -Hejja Sverige!

 

  

Utanför tullarna

Att lämna Stockholm och se mer av Sverige med dess natur och kultur kändes som en självklarhet mitt i högsommaren. Jag och Tony tog bilen ut i vildmarken för en riktig heldagstur. Vi började vid 06 på morgonen och åt frukost i morgonsolen i Saltå. Saltå är en by utanför Stockholm som är känt för familjeföretaget ”Saltå kvarn” som närproducerar livsmedelsprodukter som finns att köpa i de flesta livsmedelsbutiker.

 

 

Mariefred

Efter att ha åkt fel ett par gånger kom vi fram till charmiga småstaden Mariefred som grundades redan på medeltiden, 1370.

 

 

Det som gör Mariefred värt att besöka är den otroliga charmen i småstaden. Det finns gulliga innergårdar med blommor..

 

 

...söta gator med butiker där lokala artister ställer ut och säljer sina hantverk...

 

 

...samt ett lugn...

 

 

På ett av torgen i den charmiga småstaden finner vi Gripsholms Värdshus som är Sveriges äldsta värdshus. Det slog upp dörrarna för besökare 1609, men har kopplingar till ett kloster som byggde spå platsen på 1400talet. Genom århundraden har folk från olika samhällsklasser besökt värdshuset, godsägare, gycklare, kungar och bönder. Idag är värdshuset frotfarande i bruk och man kan avnjuta en god måltid med utsikt över Gripsholms slott.

 

 

 
 

Gripsholms slott

Gripsholms Slott ligger precis i utkanten av Mariefred, på en udde. Vi tog guidad tur och fick lära oss massor, men oj om jag skulle dela allt de sa skulle ni tröttna! Men lite kort information kan ni få i alla fall :)

 

 

 

 

 

Slottet såg inte alltid ut som det gör idag utan bestod till en början av ett par gårdar på 1370-och 1380talen. Slottet, som då bara var gårdar vid varandra, kom i kunglig ägo till Drottning Margareta år 1404 och har sedan dess ägts av kungahuset ända tills Svenska staten tog över ägandet av slottet och det ägs nu av svenska staten. Slottet som i början endast var ett par sammanslagna gårdar byggdes på 1400-talet om till kloster och sedan när Sveriges kung Gustav Vasa – som grundade det Sverige vi har idag – tog över ägandet så byggdes det om till ett regelrätt slott 1537.

Slottet agerade försvarsborg då det är lägligt placerat på en udde med bra utsikt över haven och eventuella inkommande attacker.

Idag finns i slottet en porträttsamling av kungar och adelsmän från Sveriges och Europas historia och är det äldsta porträttgalleriet i världen.

 

 
 

Dessutom finns en gammal kakelugn i Gripsholms Slott. Svenskarna har kommit med massor av intelligenta och smarta uppfinningar, bland annat blixtlåset, skiftnyckeln, dynamiten – och kakelugnen!

 

 

 
 

 

 Strängnäs

När vi reste genom Sverige besökte vi även söt småstad som heter Strängnäs. Även här finns ett lugn och vackra utsikter och mycket historia då denna småstad faktiskt misstänks ha haft invånare så tidigt som 6000fKr.

 

 
 

Runsten

I Svergie har man inte alltid skrivit med det alfabet vi känner till idag och såklart inte alltid på papper – eller datorer för den delen höhöhöö.... Befolkningen på det land som idag kallas Sverige hade ett annat sätt att föreviga sina texter – närmligen med runor. Runor är inhuggna bokstäver i sten, runstenar. Dessa stenar finns på olika platser, främst i mälardalsområdet, och tros vara skrivna ca 300-1300 eKr. Utanför Gripsholms slott stod en sådan runsten.

 

 

 

Kort om mat & family time

Något som jag fått intrycket av ses som svenskt är nyponprodukter. I Sverige dricker de nyponsoppa, nypon-te och har krämer med nyponextrakt. Nypon är väldigt c-vitaminrikt vilket inte många vet. Ett hekto torkade nypon innehåller lika mycket c-vitamin som ca 35-40 apelsiner (enligt wikipedia ;) ) Lite kul kuriosa i alla fall.

 

  

Mat som också ses som svensk är smörgåstårta! Det är alltså en tårta, det vill säga lager på lager – av smörgåsar! När jag var i Stockhom passade jag på att säga hej till släkt och familj och min mamma hade förberett smörgåstårta. Om ni är i Sverige och inte ätit en ritkigt god smörgåstårta så rekommenderar jag – GÖR DET! De som känner mig vet att jag har smörgåstårta lite som min ”paradrätt” så jag passade på att ägna mig åt garneringen – och känner att jag inte tappat stinget! Det blev ju faktiskt riktigt bra!

 

 
 

 

Förresten – har ni konferens med ert företag? Eller möte med bostadsrättföreningen? Eller scouterna? Eller bara ett gäng som vill ha skoj ihop? Jag gör smörgåstårta på beställning och det går att få på faktura // slut på smygreklam hihi!

 

 

  

Tony kom på besök i Stockhom, inte bara för att passa på att turista med mig, men även för att träffa sin familj lite. Han har nämligen sin kusin här i Stockholm, vars mamma (dvs Tonys moster) nu är och besöker i ett halvår. Vi mötte upp dem och hade en helkväll med middag och roliga aktiviteter.

 

 
 

En annan aktivitet som blir allt större i Stockholm är klättring. Så kul!

 

 

 

 

Sista kvällen i Stockholm gick vi ut och åt i gamla stan. Riktigt mys!

 

 

Jag har sagt det i början – och jag säger det igen:

Trots att jag varit i många hörn och vrår av världen och jag trivs otroligt bra på många ställen så är Stockholm fortfarande, än idag, den vackraste staden jag besökt. Speciellt om man inkluderar omnejderna med Strängnäs och Mariefred som är så charmiga. Stockholm har det en stad ska ha – fin arkitektur, härlig stämning, lugna grönområden, vatten med starka reflektioner, vackra silhuetter i solnedgången och alla möjliga aktiviteter. Älskade Stockholm <3

Nu drar jag till Schweiz - woop woop!

 

 

 

Kommentera

Publiceras ej